AM

TINGKATKAN KEBAJIKAN POLIS ANTARA ISU YANG  DIBANGKITKAN DALAM SESI KONSULTASI RUU IPCMC 

11/09/2019 08:25 PM

JOHOR BAHRU, 11 Sept -- Keperluan bagi meningkatkan kebajikan pasukan polis dalam menjamin integriti merupakan antara isu yang dibangkitkan dalam Sesi Konsultasi Rang Undang-Undang (RUU) Suruhanjaya Bebas Aduan Salah Laku Polis (IPCMC) 2019 yang diadakan di Ibu Pejabat Polis Kontinjen Johor, di sini, hari ini.

Suruhanjaya Integriti Agensi Pengkuatkuasaan (EAIC) berkata penjelasan berkaitan penerimaan aduan turut mendapat perhatian semasa sesi konsultasi itu berlangsung yang disertai seramai 250 anggota Polis Diraja Malaysia (PDRM) Zon Selatan iaitu Johor, Melaka dan Negeri Sembilan.

EAIC dalam satu kenyataan di sini hari ini berkata sesi konsultasi itu yang dipengerusikan oleh Ketua Pengarah Pusat Governans, Integriti dan Anti Rasuah Nasional, Jabatan Perdana Menteri Tan Sri Abu Kassim Mohamed,  merupakan satu inisiatif dalam memberi penerangan dan kefahaman secara terus kepada anggota PDRM mengenai RUU IPCMC yang akan dibacakan di parlimen pada bulan hadapan.

Sesi konsultasi itu antara lain bertujuan menyampaikan intipati fungsi dan bidang kuasa IPCMC sebagaimana yang diperuntukkan dalam RUU IPCMC 2019, sekaligus untuk mendapatkan maklum balas anggota polis di peringkat akar umbi.

“ Sekiranya berjaya dilaksanakan IPCMC ini, ia hanya akan menerima aduan salah laku yang dibuat bermula dari tarikh kuat kuasa akta baru itu.Manakala bagi aduan yang dikemukakan kepada EAIC sebelum tarikh kuat kuasa akta ini, ia akan diselesaikan dalam tempoh enam bulan, iaitu selepas akta baru diwarta dan dikuatkuasakan,” kata suruhanjaya itu.

Sesi konsultasi berkenaan adalah julung kali diadakan dan dijangka akan diadakan di tiga zon lain iaitu zon tengah, utara dan Sabah secara berperingkat sehingga akhir bulan ini.

-- BERNAMA

 


 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 IFLIX dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan