Laman Utama  I  Berita Utara  I  Berita Selatan  I  Berita Timur  I  Berita Tengah  I Sabah & Sarawak  I  English Version I  BERNAMA.COM
 
 

Suri rumah dan bayi nyaris terperangkap, dinding rumah terbakar


Tarikh kemaskini: 03/07/2019




TAWAU, 3 Julai (Bernama) -- Seorang suri rumah bersama bayi perempuannya yang berusia 10 bulan, nyaris terperangkap dalam kebakaran melibatkan rumahnya di Kampung Kinabutan Kecil, Batu 4 Jalan Apas di sini, pagi tadi.

Dalam kejadian kira-kira 10.30 pagi itu, mangsa Suraedah Mohammad Djafar, 38, berjaya meloloskan diri bersama anaknya Nur Azarina Sofian, tanpa mengalami kecederaan selepas terdengar suara orang menjerit kebakaran.

"Saya di ruang tamu bersama anak sebelum mendengar orang ramai berteriak ada kebakaran, saya sempat mendukung anak dan mengambil dokumen penting. 

"Ketika itu, dinding rumah mulai terbakar, syukur saya sempat melarikan diri," katanya ketika ditemui di lokasi kejadian, sebentar tadi.

Katanya ketika kejadian dia hanya tinggal bersama anaknya, manakala suaminya dalam perjalanan mengambil seorang lagi anak lelakinya di sebuah sekolah tadika. 

Mangsa berkata tiada barangan lain dapat diselamatkan berikutan api merebak dengan pantas. 

Sementara itu, Sekolah Agama Bantuan Kerajaan Kampung Kinabutan, yang terletak berhampiran lokasi kebakaran terpaksa menghentikan sesi pembelajaran kira-kira 300 murid dan membenarkan kesemuanya pulang ke rumah.

Seorang guru agama yang ditemui Bernama berkata sesi persekolahan itu yang sepatutnya ditamatkan pada pukul 3 petang terpaksa ditutup bagi tujuan keselamatan.

Dalam kebakaran 10.30 pagi di Kampung Kinabutan Kecil itu, bomba menganggarkan 86 rumah musnah dengan melibatkan kira-kira 430 mangsa hilang tempat tinggal.

Menurut Ketua Balai Bomba dan Penyelamat Tawau, Sharudy Delamin berkata api berjaya dikawal pukul 11.36 pagi dan operasi ditamatkan sepenuhnya pukul 1.34 tengah hari. 

Bagaimanapun, kata Sharudy tiada kemalangan jiwa dilaporkan, manakala punca kejadian masih dalam siasatan.

-- BERNAMA

   

 
 
     
   
 

Raja Permaisuri Agong berkenan rasmi Festival Busana Tradisional Kreatif KL 2019

 
     

Kematian pesakit Zika di Perak mungkin akibat virus tempatan

 
     

PM: Kerajaan akan kaji sistem rel dan contohi kecekapan Stesen Tokyo

 
     

15,000 dijangka hadir majlis rumah terbuka Deepavali di Ipoh

 
     
 
     
 

.  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .

 
     
     
   
   
     
     
     
   
     
   
     
 

 
© 2019 BERNAMA. Semua Hak Cipta Terpelihara. Penafian | Dasar Privasi | Dasar Keselamatan
Bahan ini tidak boleh diulang terbit, ulang siar, tulis kembali atau diulang edar melainkan dengan kebenaran bertulis dari pihak BERNAMA.
Paparan terbaik menggunakan Firefox 35.0.1 & Internet Explorer 8.0 dalam resolusi 1024 x 768 piksel