AM > BERITA

Media Malaysia Disaran Bangun Teknologi Baharu Guna Kaedah AI

27/09/2024 06:40 PM

Daripada Hasnah Jusid

BEIJING, 27 Sept (Bernama) -- Organisasi media di Malaysia disaran membangunkan teknologi baharu bagi menambah baik kualiti kandungan, dengan mengambil kira aspek kecerdasan buatan (AI) yang semakin meluas digunakan ketika ini. 

Mengambil contoh syarikat media China, China Media Group (CMG) yang mempelopori penyiaran definisi ultra tinggi 8K, Menteri Komunikasi Fahmi Fadzil berkata kepakaran teknologi dan teknikal syarikat itu wajar dicontohi stesen penyiaran negara, kerana turut membantu menjimatkan kos.

“Saya teruja melihat keupayaan anak muda dalam CMG yang menghasilkan sama ada kandungan AI atau augmented reality (AR) dan beberapa jenis teknologi yang baharu.

“Kita perlu lihat bagaimana organisasi seperti Bernama (Pertubuhan Berita Nasional Malaysia) dan RTM (Radio Televisyen Malaysia), dapat memanfaatkan teknologi baharu ini selain daripada kita juga bawa masuk lebih ramai tenaga kerja daripada anak-anak muda,” katanya di sini hari ini.

Beliau berkata demikian selepas mengadakan pertemuan dengan pengurusan CMG diketuai Naib Presiden syarikat itu Xing Bo, sebelum meninjau operasi dan melihat sendiri teknologi yang digunakan syarikat media itu.

Fahmi kini dalam rangka lawatan kerja sulung beliau ke China selama tiga hari, bermula semalam.

Dalam pertemuan itu, Fahmi turut menyatakan hasrat Malaysia bagi meningkatkan hubungan dan kerjasama antara organisasi media di bawah CMG, bersama organisasi media khususnya Bernama dan RTM. 

Beliau berkata Malaysia patut lebih terbuka untuk melihat ruang kerjasama dengan mana-mana organisasi media termasuk CMG, yang mempunyai kepakaran teknologi media.

“Saya lihat beberapa perkara seperti ini yang boleh kita teliti dan juga apa disebut sebagai people to people sharing, dengan pasukan produksi yang boleh kita bawa dari China atau hantar ke China bagi melihat kepakaran apa yang boleh dimanfaatkan bersama,” katanya.

Selain memanfaatkan AI dalam penghasilan kandungan, beliau melihat terdapat peluang kerjasama dalam pertukaran kandungan berita antara kedua-dua negara, bagi menonjolkan dan mempromosi keunikan negara.

CMG, yang secara rasminya ditubuhkan pada 19 April 2018, merupakan antara konglomerat media terbesar di dunia dan mengendalikan rangkaian penyiaran yang luas.

Sebagai sebahagian daripada pelan strategik ‘5G+4K/8K+AI’ nya, CMG telah menubuhkan makmal aplikasi media 5G, makmal produksi dan penyiaran UHD peringkat kebangsaan, dan saluran TV satelit resolusi 4K yang pertama di China.

-- BERNAMA

 

 

 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan