BENCANA NEGARA

TIDAK WAJAR ADAKAN PRU15 TAHUN INI - MUHYIDDIN

04/10/2022 04:51 PM

KUALA LUMPUR, 4 Okt (Bernama) -- Perikatan Nasional (PN) berpendirian Pilihan Raya Umum Ke-15 (PRU15) tidak wajar diadakan pada tahun ini, memandangkan monsun timur laut akan bermula tidak lama lagi dengan banjir dijangka melanda negara terutamanya di negeri pantai timur.

Pengerusi PN Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata mengadakan pilihan raya semasa musim banjir, tentunya akan menjejaskan perjalanan pilihan raya di samping menyusahkan rakyat.

Justeru itu katanya anggota Jemaah Menteri dari PN, diminta untuk menegaskan pendirian itu di dalam Mesyuarat Jemaah Menteri, malah semua Ahli Parlimen PN juga diseru mengambil pendirian sama.

“Kerajaan mesti memberi fokus kepada persiapan menghadapi musim banjir, di samping terus memberi tumpuan kepada usaha mempercepatkan proses pemulihan negara pasca pandemik.

“Rakyat sedang terbeban dengan masalah inflasi, kenaikan harga barang dan kejatuhan nilai ringgit di samping proses pemulihan negara yang masih perlahan. Penyelesaian permasalahan ini mesti diberikan tumpuan sepenuhnya kerajaan menerusi Belanjawan 2023,” katanya dalam kenyataan hari ini.

Terdahulu, Presiden PAS Tan Sri Abdul Hadi Awang turut menyatakan pendirian parti itu bahawa  tidak wajar dan tidak perlu disegerakan pembubaran Parlimen dalam tempoh terdekat, dengan mengambil kira faktor pemulihan ekonomi dan jangkaan musim tengkujuh yang menyukarkan rakyat serta jentera kerajaan.

-- BERNAMA

 

 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 IFLIX dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan