DUNIA > BERITA

PENGALAMAN DAKI GUNUNG HUANGSHAN, TAPAK WARISAN DUNIA UNESCO

23/06/2024 07:04 PM

Oleh Siti Radziah Hamzah

BEIJING, 23 Jun (Bernama) -- Anhui, sebuah wilayah menarik di timur China mempunyai tiga Tapak Warisan Dunia Pertubuhan Pendidikan, Saintifik dan Kebudayaan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (UNESCO) dan satu daripadanya ialah Gunung Huangshan atau dikenali sebagai Gunung Kuning.

Sering digambarkan sebagai "gunung terindah di China", Gunung Huangshan menerima empat juta pendaki setiap tahun, dengan 90 peratus daripada mereka berasal dari China  manakala selebihnya merupakan pelancong dari Eropah.

Semasa lawatan ke Anhui baru-baru ini, penulis bersama sembilan lagi wartawan dari Laos, Indonesia, Vietnam, Filipina, Kepulauan Cook, Tonga, Samoa dan Kepulauan Solomon berpeluang merasai pengalaman mendaki gunung diselubungi kabus yang terkenal ini.

Walaupun hujan dan angin kencang sekali-sekala mencabar pendakian kami, kami berjaya menghabiskan masa kira-kira tiga jam di puncak gunung.

Kami memulakan pendakian di pintu masuk Selatan, menaiki kereta kabel Yungu, berjalan kaki selama berjam-jam dalam hujan dengan jarak penglihatan terhad, dan turun dengan kereta kabel Yuping yang terletak di pintu masuk Utara. Bagaimanapun, ia tetap merupakan pendakian yang baik disertai oleh pegawai dari Kementerian Luar China.

Terletak di selatan Anhui, Gunung Huangshan terkenal dengan pemandangan semula jadi yang menakjubkan, termasuk batu granit besar dan pokok pain purba sering diserlahkan oleh awan dan kabus.

Gunung ini telah memainkan peranan penting dalam sejarah seni dan kesusasteraan China sejak Dinasti Tang sekitar abad kelapan, apabila seorang legenda bertarikh dari tahun 747 menggambarkan gunung itu sebagai tempat penemuan ‘eliksir keabadian’ yang telah lama dicari.

Gunung Kuning, yang mempunyai sejarah geologi selama 800 juta tahun, telah diiktiraf dalam Senarai Warisan Budaya dan Semula Jadi Dunia UNESCO pada tahun 1990. Kemudian ia dimasukkan ke dalam senarai Geopark Dunia pada tahun 2004.

Ia mempunyai beberapa puncak yang mengagumkan, kebanyakannya melebihi ketinggian 1,000 meter dengan yang tertinggi -- Puncak Lianhua (Puncak Teratai) yang terkenal, mencapai sehingga 1,864 meter.

Penulis dan sembilan lagi wartawan berada di Anhui untuk lawatan suai kenal selama empat hari dan turut menghadiri Forum Kerjasama Kerajaan Tempatan dan Bandar Persahabatan RCEP (Huangshan) 2024, yang diadakan antara 20 Jun dan 23 Jun, 2024.

Forum ini bertujuan untuk meningkatkan persefahaman antara kerajaan tempatan negara anggota RCEP, meneroka peluang perniagaan yang berpotensi, serta mempromosikan kerjasama yang saling menguntungkan antara negara anggota RCEP.

-- BERNAMA


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 IFLIX dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan