DUNIA > BERITA

PENGUSAHA RESTORAN PARIS DAKWA RUGI AKIBAT SUKAN OLIMPIK

20/07/2024 08:33 PM

PARIS, 20 Julai (Bernama-dpa) -- Pengusaha restoran di Paris merungut mengenai penurunan pengunjung berhubung penganjuran Sukan Olimpik 2024, lapor Agensi Berita Jerman (dpa).

Persatuan katering dan perdagangan menerusi kenyataan media bersama yang dilaporkan oleh beberapa media Perancis pada Jumaat memaklumkan langkah keselamatan yang ketat telah memberi kesan buruk kepada perniagaan mereka.

Restoran di dataran tengah Trocadero sebagai contoh, satu daripada tempat utama Olimpik mengalami sekatan akses hingga jumlah pengunjung ke kawasan itu dilaporkan telah menurun sebanyak 70 peratus.

Selain sekatan Olimpik, cuaca buruk pada awal musim, pengurangan pelancong akibat inflasi dan fakta bahawa pelancong secara umum cenderung mengelakkan Paris pada kemuncak musim panas turut menyumbang kepada masalah ini.

Sukan Olimpik dijadualkan bermula minggu depan.

Menurut kenyataan itu, keselamatan pengunjung adalah keutamaan. Bagaimanapun, pihak berkuasa sepatutnya menyediakan lebih banyak maklumat mengenai sekatan supaya pengusaha katering dapat membuat persiapan yang lebih baik.

Mereka menuntut pampasan segera atas kesulitan yang mereka alami.

-- BERNAMA-dpa


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan