DUNIA > BERITA

Agensi makanan PBB desak tindakan segera terhadap influenza avian di Asia-Pasifik

26/07/2024 01:22 PM

ISTANBUL, 26 Julai (Bernama-Anadolu) -- Pertubuhan Makanan dan Pertanian (FAO) Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) pada Khamis menuntut langkah segera bagi menangani peningkatan kes influenza avian di rantau Asia Pasifik, lapor Agensi Anadolu (AA).

Antara saranan utama termasuk sistem pemantauan yang dipertingkatkan, diagnostik pantas, kerjasama rentas sektor, pengukuhan biokeselamatan dalam industri ternakan dan peningkatan kesedaran awam.

Susulan penularan wabak di Kemboja, China dan Vietnam baru-baru ini, pengurus serantau FAO, Kachen Wongsathapornchai menekankan keperluan mendesak untuk melaksanakan langkah-langkah berkenaan.

FAO melaporkan 13 kes baharu influenza avian pada manusia di Kemboja, dengan kes lain dikesan di China dan Vietnam.

Strain H5N1 dilaporkan telah merebak ke Amerika Selatan dan Antartika, menjangkiti spesies haiwan lain.

“Kemunculan strain A/H5N1 baharu yang lebih mudah menular meningkatkan ancaman pandemik. Langkah pencegahan segera dan terancang adalah penting,” kata Wongsathapornchai.

-- BERNAMA-ANADOLU


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan