DUNIA > BERITA

Percubaan Klinikal Sel Darah Tiruan Akan Bermula Di Jepun

27/07/2024 03:15 PM

NARA (Jepun), 27 Julai (Bernama-Kyodo) -- Kajian klinikal sel darah merah tiruan yang boleh disimpan untuk transfusi semasa kecemasan akan bermula di Jepun pada Mac tahun depan, menurut Universiti Perubatan Nara, lapor Agensi Berita Kyodo.

Universiti itu menyasarkan untuk menggunakan sel tiruan bagi kegunaan praktikal menjelang 2030, menurutnya pada awal Julai, kemungkinan menjadi yang pertama di dunia.

Pembangunan sel darah itu yang direka untuk digunakan di kawasan terpencil dan semasa bencana, berlaku ketika kekurangan darah dijangka terjadi di kemudahan perubatan berikutan bilangan penderma yang semakin berkurangan di tengah-tengah populasi negara yang semakin berkurangan.

Walaupun sel darah merah yang diperoleh daripada derma darah hanya boleh disimpan kurang daripada sebulan pada suhu rendah, sel tiruan itu boleh disimpan selama dua tahun pada suhu bilik, kata penyelidik.

Oleh kerana sel darah tiruan itu dibuat tanpa jenis darah tertentu, ia boleh digunakan tanpa mengesahkan jenis darah pesakit dan ia boleh diberikan semasa di dalam ambulans, kata mereka.

Dengan transfusi 800 mililiter yang biasa dalam persekitaran klinikal, dalam kajian itu 100 hingga 400 ml larutan sel darah tiruan akan diberikan kepada setiap 16 orang dewasa sihat yang akan direkrut mulai Mac.

Sekiranya tiada kesan sampingan dikenal pasti dengan 400 ml, ujian akan beralih untuk mengkaji keberkesanan dan keselamatan rawatan, kata universiti itu.

Sel darah tiruan telah dibangunkan bebas daripada virus dan sumber jangkitan lain menggunakan darah penderma yang telah dibuang selepas ia tamat tempoh.

Hiromi Sakai, profesor Universiti Perubatan Nara, berkata keperluan untuk sel darah tiruan adalah "signifikan" kerana pada masa ini tiada pengganti yang selamat untuk sel darah merah.

-- BERNAMA-KYODO


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan