DUNIA > BERITA

Olimpik: Ombak Besar Jejaskan Pertandingan Luncur Air Olimpik Paris

30/07/2024 10:10 PM

TAHITI, 30 Julai (Bernama-Xinhua) -- Keadaan cuaca dan ombak yang meningkat pada Isnin membolehkan peluncur terbaik dunia mempamerkan aksi hebat di Sukan Olimpik Paris sebelum pertandingan dihentikan buat sementara waktu, lapor Agensi Berita Xinhua.

Medan untuk lelaki telah dikurangkan kepada lapan peserta terakhir, kerana ombak setinggi tiga meter menyaksikan beberapa persembahan terbaik dalam pertandingan setakat ini.

Peluncur Brazil, Gabriel Medina mencatatkan rekod baharu untuk skor gelombang tunggal tertinggi dalam sejarah Olimpik dengan 9.90, manakala atlet kegemaran tuan rumah Joan Duru mencatatkan jumlah keseluruhan tertinggi dengan 18.13.

"Ia sangat berbahaya di luar sana. Apabila ombaknya berongga seperti ini, ia sangat cetek. Terdapat ombak padu di luar sana, tetapi kami menyukainya," kata Medina selepas berjaya membalas dendam terhadap pemenang pingat perak Olimpik Tokyo 2020, Kanoa Igarashi dari Jepun.

Dua peluncur Amerika Syarikat (AS) tersingkir daripada perlumbaan apabila John John Florence tewas kepada pesaing Australia, Jack Robinson, manakala rakan sepasukan Florence, Griffin Colapinto, tewas kepada peluncur tempatan Tahiti, Kauli Vaast.

Selepas pusingan ketiga selesai, yang menentukan peserta suku akhir bagi kategori lelaki, pusingan ketiga wanita dibatalkan kerana keadaan cuaca yang semakin buruk dan pertandingan dijangka tidak diteruskan pada Selasa.

-- BERNAMA-XINHUA


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan