DUNIA > BERITA

Malaysia Ajak Negara Asean Bersatu, Kukuhkan Usaha Perangi Jenayah Dalam Talian

02/08/2024 09:15 PM

Oleh Kenny Teng Khoon Hock

BANGKOK, 2 Ogos (Bernama) -- Malaysia menggesa negara ASEAN untuk bersatu dalam usaha memperkuat kuasa tawar-menawar mereka dengan gergasi media sosial global, bertujuan untuk memerangi masalah jenayah dalam talian yang semakin meningkat di rantau ini dengan lebih berkesan.

Timbalan Menteri Komunikasi, Teo Nie Ching berkata blok ASEAN yang terdiri daripada 10 negara perlu bekerjasama untuk mengadaptasi jenis peraturan media sosial dalam talian yang spesifik bagi memerangi jenayah dalam talian.

“Kita faham bahawa semua anggota ASEAN menghadapi masalah yang sama, dan cabaran yang kita hadapi juga serupa.

Daripada satu negara individu cuba berurusan dengan penyedia platform yang merupakan gergasi teknologi, kita perlu mengadaptasi dan ia seharusnya menjadi usaha bersama oleh ASEAN. Saya fikir Malaysia ingin melibatkan semua negara anggota ASEAN untuk berbincang bagaimana kita boleh membuat keputusan secara kolektif,” katanya kepada Bernama selepas lawatan kerja dua hari di sini pada  Jumaat.

Teo berharap ini akan menjadi salah satu agenda utama semasa Sidang Kemuncak ASEAN yang dijadualkan pada Oktober di Laos, untuk mencapai kesepakatan dalam kalangan anggota.

Sementara itu, Teo berkongsi bahawa tahun lepas sahaja, Malaysia mengalami kerugian sebanyak RM1.2 bilion akibat penipuan dalam talian dan kira-kira 6,000 hantaran atau kandungan dengan elemen penipuan telah diturunkan.

Beliau  berkata sehingga akhir Jun tahun ini, 24,000 hantaran atau kandungan dengan elemen penipuan telah diturunkan dan kerugian direkodkan sebanyak RM600 juta.

“Kami dapat melihat bahawa dengan sentiasa menurunkan hantaran tidak berkesan kerana kami tidak tahu berapa ramai yang telah menjadi mangsa.

Mengapa kita perlu meminta mereka (penyedia platform) untuk menurunkan kandungan? Sebaliknya, mereka sepatutnya melakukan saringan yang lebih baik sebelum membenarkan kandungan jenis ini dihantar, terutamanya apabila mereka mengambil wang daripada penipu untuk meningkatkan hantaran kepada pengguna umum,” katanya.

Beliau menegaskan bahawa penyedia platform tidak sepatutnya lepas tangan dalam isu ini tetapi perlu bertanggungjawab sama seperti media tradisional.

“Apabila seseorang menghantar atau mengiklankan produk tiruan dalam media tradisional, mereka perlu dipertanggungjawabkan, dan tanggungjawab yang sama perlu terpakai kepada penyedia platform dalam talian,” katanya.

Pada Khamis, Teo mengetuai delegasi Malaysia ke Persidangan Kerjasama Asia Tenggara China Mobile dan melawat hab teknologi dan permulaan terbesar di Asia Tenggara, True Digital Park, di ibu negara Thailand.

Pada Jumaat, delegasi yang disertai  Ketua Pegawai Strategi Digital Nasional Bhd (DNB), Datuk Ahmad Zaki Zahid dan anggota Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (MCMC), Derek John Fernandez, melawat pengawal selia telekomunikasi Thailand, Suruhanjaya Penyiaran dan Telekomunikasi Nasional.

-- BERNAMA

 

 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan