DUNIA > BERITA

Paris 2024: Latihan Renang Air Terbuka Olimpik Dibatalkan Di Sungai Seine

07/08/2024 12:11 AM

PARIS, 6 Ogos (Bernama-dpa) -- Sesi latihan pertama untuk pertandingan renang air terbuka Olimpik di Sungai Seine telah dibatalkan, menurut World Aquatics pada Selasa tanpa memberikan alasan pada mulanya.

Sukan Olimpik Paris telah dicemari oleh kontroversi mengenai kebersihan Sungai Seine, dengan sesi latihan untuk acara triatlon minggu lepas, kerap dibatalkan setelah air gagal dalam ujian pencemaran dan satu acara ditangguhkan sehari.

Perenang air terbuka Jerman yang diketuai oleh juara Tokyo, Florian Wellbrock, memang tidak merancang untuk mengambil bahagian dalam latihan di Seine.

Pertandingan renang air terbuka lelaki dan wanita, juga dikenali sebagai renang maraton, dijadualkan berlangsung sejauh 10 kilometer di sungai itu pada 8 dan 9 Ogos.

Jika tahap kualiti air di Seine tidak sesuai untuk berenang, penganjur boleh menukar acara perebutan pingat untuk pertandingan mendayung.

-- BERNAMA-dpa


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan