DUNIA > BERITA

Menteri Luar Malaysia-Thailand Pengerusi Mesyuarat Kerjasama, Pembangunan Sempadan

07/08/2024 12:42 AM

KUALA LUMPUR, 6 Ogos (Bernama) -- Menteri Luar Datuk Seri Mohamad Hasan dan rakan sejawatannya dari Thailand, Maris Sangiampongsa, mempengerusikan Mesyuarat Suruhanjaya Bersama yang ke-15 untuk Kerjasama Dua Hala dan Mesyuarat ke-6 Strategi Pembangunan Bersama untuk Kawasan Sempadan antara Malaysia dan Thailand di Kuala Lumpur pada Selasa.

Kementerian Luar Negeri Malaysia, dalam laman Facebook rasminya, berkata kedua-dua menteri membincangkan kemajuan kerjasama dua hala, termasuk hal ehwal politik dan keselamatan, hubungan ekonomi, pelancongan, sosial dan budaya serta kesalinghubungan di kawasan sempadan.

Kedua-dua pihak juga menyentuh isu-isu serantau dan antarabangsa yang menjadi kepentingan bersama.

Kedua-dua menteri juga berbincang dan menyusul hasil-hasil perbincangan di antara kedua-dua pemimpin, Perdana Menteri Malaysia Datuk Seri Anwar Ibrahim dan Perdana Menteri Thailand Srettha Thavisin semasa mesyuarat di Rantau Panjang dan Sungai Golok pada 3 Ogos, menurut hantaran itu.

Lawatan ini mencerminkan hubungan rapat antara kedua-dua negara dan mengulangi komitmen mereka untuk meningkatkan kerjasama yang memberi faedah bersama kedua-dua negara berjiran.

-- BERNAMA

 

 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan