DUNIA > BERITA

Rakyat Malaysia Dinasihatkan Tangguh Semua Perjalanan Ke Bangladesh

07/08/2024 09:15 PM

PUTRAJAYA, 7 Ogos (Bernama) -- Rakyat Malaysia dinasihatkan supaya menangguhkan semua perjalanan ke Bangladesh berikutan situasi negara itu yang masih belum stabil, kata Kementerian Luar.  

Dalam satu kenyataan, Kementerian Luar berkata ia sedang memantau rapi keadaan di Bangladesh menerusi Suruhanjaya Tinggi  Malaysia di Dhaka.

“Kementerian ini juga mengambil maklum pembentukan kerajaan interim Bangladesh bagi memastikan urusan pentadbiran negara dapat berfungsi seperti biasa.

Warganegara Malaysia yang berada di Bangladesh adalah dinasihatkan untuk mendaftarkan keberadaan mereka dengan Suruhanjaya Tinggi Malaysia di Dhaka, serta sentiasa berwaspada, mengelak daripada berada di kawasan konflik dan mematuhi arahan pihak berkuasa tempatan,” katanya dalam satu kenyataan dikeluarkan pada Rabu.

Ia berkata  sebarang perkembangan terkini ini akan dimaklumkan dari semasa ke semasa. 

Sekiranya berlaku kecemasan, warganegara Malaysia boleh menghubungi Suruhanjaya Tinggi Malaysia di Dhaka di alamat House No. 19, Road No. 6,  Baridhara Diplomatic Enclave,  Dhaka– 1212, atau di talian  +880241081892 / 1895 dan  +88 018 4179 8077 (untuk kecemasan sahaja) atau e-mel di  mwdhaka@kln.gov.my.

Media melaporkan lebih daripada 200 orang terbunuh dalam tunjuk perasaan yang bermula sebagai gerakan menentang kuota pekerjaan dalam kerajaan pada pertengahan Julai. Protes itu kemudian berkembang menjadi kempen untuk menyingkirkan Perdana Menteri Sheikh Hasina.

Pada Isnin, Hasina meninggalkan Bangladesh di tengah-tengah peningkatan desakan supaya beliau meletakkan jawatan berikutan tunjuk perasaan besar-besaran terhadap kerajaan pimpinannya.

Agensi Anadolu melaporkan pemenang Hadiah Nobel tunggal Bangladesh Muhammad Yunus akan mengetuai kerajaan peralihan  negara itu berikutan peletakan jawatan Hasina. 

--BERNAMA 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan