DUNIA > BERITA

Kekurangan Bekalan Air Tambah Derita Penduduk Di Gaza

07/08/2024 11:40 PM

GAZA, 7 Ogos (Bernama-Xinhua) -- Selama beberapa bulan, enam anggota keluarga seorang lelaki Palestin Emad Abu Hamad dari Khan Younis di selatan Gaza telah menderita akibat konflik Israel-Palestin yang berterusan, lapor Xinhua.

Apabila Emad kembali ke rumahnya, dia terkejut apabila mendapati ia telah musnah. Dia memutuskan untuk mendirikan khemah di atas runtuhan di tengah-tengah kekurangan keperluan asas seperti air, makanan dan elektrik.

Untuk mendapatkan air minuman dan makanan, bapa berusia 32 tahun itu bersama anak-anaknya terpaksa menunggu dalam barisan panjang selama beberapa jam setiap hari.

"Dahulu, saya bebas membeli makanan dan membeli air yang telah dinyahgaram dari kedai, tetapi sekarang kadang-kadang saya terpaksa mengambil air masin dan meminumnya yang memberi kesan negatif kepada kesihatan kami," katanya kepada Xinhua.

Setiap pagi, penduduk di Gaza berbaris selama berjam-jam di bawah terik matahari untuk mengisi botol dan jerigen dengan air minuman, kata Agensi Bantuan dan Kerja Bangsa-Bangsa Bersatu untuk Pelarian Palestin di Asia Barat (UNRWA) di platform media sosial X pada Julai.

"Kemudian ramai daripada mereka terpaksa berjalan jauh membawa beban berat dalam bahang musim panas. Rutin yang meletihkan ini berulang lagi dan lagi di Gaza," kata UNRWA.

Air bersih sukar didapati di kawasan pesisir yang dikepung sebelum konflik dan masalah ini semakin teruk disebabkan oleh musim panas yang panas dan kering, sekatan yang diketatkan, dan kerosakan teruk pada infrastruktur akibat konflik. Kepayahan untuk mendapatkan air minuman bersih menunjukkan sejauh mana konflik itu telah menghancurkan kehidupan seharian di Gaza.

Di Gaza, kira-kira 67 peratus kemudahan dan infrastruktur air serta sanitasi telah musnah atau rosak akibat aktiviti berkaitan konflik, kata UNRWA pada Jun.

Julat ketersediaan dan penggunaan air di Gaza adalah antara dua hingga sembilan liter per kapita sehari. Walau bagaimanapun, jumlah minimum air yang diperlukan dalam keadaan kecemasan adalah 15 liter per kapita sehari, menurut Pertubuhan Kesihatan Sedunia.

Kekurangan air juga telah membawa kepada banyak kesulitan lain. Sebagai contoh, ibu-ibu di Gaza tidak mempunyai air bersih untuk mencampurkan susu formula bayi dan terpaksa mengambil air hujan atau air masin dari telaga yang tercemar. Beberapa kanak-kanak hanya dapat mandi dalam tab kecil, dengan air yang telah digunakan untuk mencuci pinggan.

Risiko kesihatan juga meningkat. UNRWA berkata pada Mei bahawa keadaan hidup yang sesak dan akses terhad kepada air bersih telah meningkatkan risiko penyakit berjangkit, dan kes-kes hepatitis akut dan pelbagai bentuk cirit-birit yang semakin meningkat telah dilaporkan.

Bukti virus poliovirus jenis 2 dalam sampel kumbahan yang diambil dari Gaza ditemukan dalam ujian yang dijalankan di Israel, kata Kementerian Kesihatan Israel pada Julai. Ia telah menimbulkan kebimbangan mengenai kehadiran virus itu di kawasan ini.

Amjad al-Ghoul, yang rumahnya musnah dalam operasi Israel, sedang cuba mendirikan khemah sementara di sebelah kem pelarian Jabalia di utara Gaza.

Semua tempat perlindungan penuh sesak dengan orang-orang yang kehilangan tempat tinggal, dan keadaan di sana menjadi tidak terbayangkan, katanya sambil cuba mengalihkan air sisa di sekeliling khemahnya.

"Apa kesalahan kanak-kanak dalam semua ini? Mereka selamat dari perang, tetapi mereka akan mati akibat penyakit yang disebabkan oleh bencana alam sekitar dan kesihatan," kata al-Ghoul dengan nada sedih.

-- BERNAMA-XINHUA


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan