DUNIA > BERITA

Dua Angkasawan Starliner Mungkin Terkandas Di ISS Sehingga 2025 - NASA

08/08/2024 02:32 PM

NEW YORK, 8 Ogos (Bernama-dpa) -- Dua angkasawan yang terkandas di angkasa mungkin tidak dapat kembali ke Bumi sehingga 2025 disebabkan masalah yang dihadapi kapsul Starliner baharu Boeing, menurut Pentadbiran Aeronautik dan Angkasa Lepas Kebangsaan Amerika (NASA) pada Rabu, lapor agensi berita Jerman (dpa).

Kedua-dua anak kapal Starliner, angkasawan AS Barry Wilmore dan Sunita Williams kini berada di Stesen Angkasa Antarabangsa (ISS) sejak Jun, walaupun pada awalnya mereka hanya dijadualkan berada di stesen itu selama seminggu.

Selepas dilancarkan dari pusat angkasa lepas Cape Canaveral di Florida, kapal angkasa itu hanya dapat berlabuh dengan ISS pada percubaan kedua kerana masalah enjin.

Kapal angkasa itu turut mengalami kebocoran helium.

NASA memaklumkan dua pilihan bagi membawa pulang angkasawan ke Bumi sedang dibincangkan.

Pilihan pertama melibatkan pasangan itu kembali dengan Starliner. Bagaimanapun, kapal angkasa itu perlu diperbaiki terlebih dahulu.

Pilihan kedua adalah menangguhkan dua daripada empat angkasawan dari misi SpaceX Crew 9, yang dijadual dilancarkan pada September. Wilmore dan Williams kemudian boleh kembali ke Bumi bersama kru pada Februari.

Keputusan muktamad mengenai perkara itu akan diputuskan selepas NASA menyelesaikan semakan kesediaan pelancaran peringkat tertinggi.

-- BERNAMA-dpa


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan