DUNIA > BERITA

Setiausaha Agung ASEAN Gesa Integrasi Serantau, Kebolehsuaian Diteruskan

08/08/2024 09:50 PM

Oleh Mohd Iswandi Kasan Anuar

JAKARTA, 8 Ogos (Bernama) -- Setiausaha Agung ASEAN Dr Kao Kim Hourn menggesa integrasi serantau dan kebolehsuaian diteruskan untuk memastikan kumpulan itu kekal responsif terhadap peluang dan gangguan masa depan di tengah-tengah cabaran semasa, termasuk ketegangan geopolitik dan ketidaktentuan ekonomi.

Beliau menyatakan bahawa organisasi itu sedang menghadapi ketegangan geopolitik yang memuncak dan ketidaktentuan ekonomi yang meningkat akibat peralihan kuasa global, peningkatan sentimen antiglobalisasi, dan penekanan yang semakin meningkat terhadap keselamatan ekonomi.

"Kita mesti memastikan bahawa ASEAN kekal berdaya tahan, menyesuaikan diri, proaktif dan responsif terhadap sebarang peluang, cabaran, atau gangguan yang mungkin timbul," katanya pada sambutan Hari ASEAN ke-57 di Ibu Pejabat ASEAN pada Khamis.

“Pendekatan utama kita bukanlah untuk berundur di belakang sempadan kita tetapi terus memacu integrasi serantau, kerjasama, dan kesalinghubungan. Komitmen ini diserlahkan dengan tema Laos’ 2024 ASEAN Chairmanship, ‘ASEAN: Enhancing Connectivity and Resilience’,” tambahnya.

Melangkah ke hadapan, Kao berkata ASEAN perlu memberi tumpuan kepada 'semangat kedaerahan terbuka' dan keterbukaan pasaran untuk kekal berpusat dan berdaya tahan sambil membangunkan strategi pertumbuhan baharu dan melabur dalam modal insan melalui pendidikan, latihan kemahiran dan perlindungan sosial.

Beliau menyatakan rasa bangga terhadap evolusi ASEAN daripada rantau yang ditandai oleh konflik kepada entiti global terkemuka sejak penubuhannya pada tahun 1967, sambil menyatakan transformasinya menjadi kuasa serantau yang memperjuangkan regionalisme dan multilateralisme terbuka.

Beliau menekankan komitmen ASEAN terhadap kedaulatan negara, kedaulatan undang-undang serta kerjasama untuk keamanan dan kestabilan serantau, selain usaha untuk meningkatkan taraf hidup melalui penciptaan pekerjaan, pembangunan ekonomi dan pelaburan.

Semasa majlis itu, Kao bersama Menteri Luar Indonesia Retno Marsudi dan Menteri Penyelaras Hal Ehwal Ekonomi Indonesia Airlangga Hartarto menyaksikan pelancaran 'Batik Kolaboratif' yang bertujuan untuk meraikan warisan budaya ASEAN yang kaya dan menampilkan reka bentuk batik unik yang diilhamkan oleh bunga lambang setiap negara anggota ASEAN.

Hari ASEAN disambut setiap tahun pada 8 Ogos untuk memperingati penubuhan ASEAN. Negara anggota semasa ialah Brunei, Kemboja, Indonesia, Laos, Malaysia, Myanmar, Filipina, Thailand, Singapura, dan Vietnam. Timor Leste telah diberikan status pemerhati rasmi dan dijangka menjadi anggota ke-11 ASEAN.

-- BERNAMA


 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan