DUNIA > BERITA

Vietnam Dan Malaysia Perkukuh Perkongsian Strategik

09/08/2024 09:35 PM

KUALA LUMPUR, 9 Ogos (Bernama-VNA) -- Naib Pengerusi Parlimen Vietnam Nguyen Khac Dinh, mengadakan pertemuan dengan Timbalan Perdana Menteri Malaysia Datuk Seri Fadillah Yusof pada Rabu semasa kunjungan kerja ke Malaysia selama empat hari bermula 6 Ogos 2024.

Agensi Berita Vietnam (VNA) melaporkan Dinh telah menyatakan penghargaannya kepada kerajaan Malaysia dan Timbalan Perdana Menteri kerana menghadiri upacara pengebumian negara bekas Setiausaha Agung Jawatankuasa Pusat Parti Komunis Vietnam Nguyen Phu Trong.

Semasa pertemuan itu, beliau melahirkan rasa puas hati dengan perkembangan hubungan bilateral yang berkembang di pelbagai sektor dan mencadangkan agar Malaysia memberikan keutamaan kepada pelaksanaan inisiatif yang dipersetujui, mempercepatkan rundingan dan memuktamadkan perjanjian utama dalam bidang seperti pertahanan, keselamatan dan pendidikan.

Usaha ini menurutnya, akan meletakkan asas yang kukuh untuk kerjasama yang lebih luas antara dua negara dan seterusnya meningkatkan Perkongsian Strategik Vietnam-Malaysia.

Dinh menyeru kedua-dua pihak untuk bekerjasama dalam meningkatkan perolehan perdagangan dua hala kepada US$18 bilion dengan cara yang seimbang dan mampan. 

Beliau menekankan kepentingan memudahkan aktiviti import dan eksport, meminimumkan halangan perdagangan dan mempercepatkan usaha untuk memuktamadkan perjanjian kerjasama dalam sektor makanan halal dengan segera.

Naib Pengerusi itu juga menekankan keperluan untuk meningkatkan pemahaman dan perpaduan antara rakyat kedua-dua negara melalui mempromosikan program kerjasama dalam latihan dan pembangunan sumber manusia dalam bidang yang kedua-dua pihak mempunyai kekuatan dan mewujudkan keadaan yang menggalakkan kepada rakyat setiap negara.

Di pihak Malaysia, Fadillah bersetuju dengan cadangan penggubal undang-undang Vietnam itu untuk memperkuat hubungan bilateral, termasuk antara parlimen kedua-dua negara.

Beliau mencadangkan agar badan legislatif kedua-dua negara memperdalam kerjasama dan pertukaran dalam kalangan ahli mereka dan menggesa kerjasama yang dipertingkatkan antara kementerian, sektor dan lokaliti kedua-dua negara.

Fadillah menyatakan bahawa terdapat potensi besar bagi kedua-dua negara untuk bekerjasama dalam sektor makanan halal dan Vietnam harus menubuhkan agensi untuk makanan halal, yang boleh merujuk kepada piawaian, model dan proses produksi makanan halal Malaysia.

Beliau juga mengesahkan bahawa agensi promosi makanan halal Malaysia bersedia untuk berkongsi pengalaman dan menghantar pakar untuk menyokong Vietnam dalam bidang berkenaan.

Beliau menambah dengan potensi besar Vietnam dalam membangunkan tenaga hijau, kedua-dua negara boleh mengembangkan kerjasama bilateral serta perkongsian dalam ASEAN, mengikut model kerjasama negara-negara anggota Kesatuan Eropah (EU).

Sementara itu, pada hari yang sama, Pengurus Kanan Putrajaya Holdings, Noor Izlina Idris, menyambut delegasi Perhimpunan Kebangsaan Vietnam.

Semasa pertemuan itu, Naib Pengerusi memuji hubungan yang kuat antara Malaysia dan Vietnam dalam beberapa tahun kebelakangan ini.

Dinh mengakui kerjasama yang berjaya antara Putrajaya Holdings dan rakan kongsi Vietnamnya dan menyatakan hasrat untuk meneroka lebih lanjut peluang pelaburan dan aktiviti kolaboratif khusus dengan firma Vietnam, terutamanya dalam pembangunan bandar.

Beliau juga menyatakan kekagumannya terhadap Putrajaya, bandar pentadbiran Malaysia yang dibangunkan oleh Putrajaya Holdings dan menyambut baik usaha syarikat itu untuk memperkuat kerjasama dengan rakan kongsi Vietnam dalam perancangan bandar, dengan menyatakan bahawa Vietnam berminat untuk melaksanakan model serupa.

Vietnam adalah rakan strategik tunggal Malaysia dalam ASEAN, sementara Malaysia adalah rakan dagang terbesar kedua Vietnam dalam blok itu dan ke-11 di peringkat global.

Kedua-dua negara bekerjasama rapat dalam forum serantau dan antarabangsa seperti ASEAN, Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) dan Kerjasama Ekonomi Asia-Pasifik (APEC).

Hubungan antara badan perundangan kedua-dua negara terus diperkuat secara bilateral dan multilateral, menyumbang kepada promosi hubungan bilateral secara keseluruhan.

Pada Mac 2023, Vietnam dan Malaysia bersama-sama meraikan ulang tahun ke-50 hubungan diplomatik mereka.

-- BERNAMA-VNA

 

 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan