DUNIA > BERITA

Paris 2024: Sepanyol Tumbangkan Perancis 5-3, Akhiri Penantian 32 Tahun

10/08/2024 09:42 AM

PARIS, 10 Ogos (Bernama-dpa) -- Sepanyol berjaya menewaskan tuan rumah, Perancis 5-3 pada masa tambahan untuk memenangi pingat emas di Sukan Olimpik Paris.

Kemenangan ini menambah kejayaan Sepanyol yang baru sahaja memenangi kejuaraan Eropah, manakala Real Madrid pula merangkul gelaran Liga Juara-Juara sekali lagi.

Fermin Lopez dari Barcelona menjaringkan dua gol penting, sementara Sergio Camello menambah dua lagi gol dalam masa tambahan, memastikan Sepanyol memenangi emas Olimpik buat kali kedua sejak 1992.

Perancis yang menurunkan pemain berpengalaman seperti Alexandre Lacazette dan Jean-Philippe Mateta, mendahului awal permainan menerusi jaringan Enzo Millot pada minit ke-11.

Namun, Sepanyol kembali bangkit selepas Lopez menyamakan kedudukan pada minit ke-18 dan menambah gol kedua tujuh minit kemudian.

Sepakan percuma Alex Baena pada minit ke-28 menjadikan Sepanyol berada di kedudukan selesa 3-1.

Perancis berjaya merapatkan jurang menerusi Maghnes Akliouche pada minit ke-79, sebelum Mateta menyamakan kedudukan 3-3 melalui penalti pada masa kecederaan.

Pada masa tambahan, Camello menjadi wira apabila menjaringkan gol pada minit ke-100, sebelum menambah satu lagi gol di penghujung perlawanan untuk memastikan kemenangan Sepanyol.

-- BERNAMA-dpa


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan