DUNIA > BERITA

Rusia Larang Penerbangan Malam Di Ruang Udara Israel Selama Seminggu

10/08/2024 07:44 PM

MOSCOW, 10 Ogos (Bernama-dpa) -- Pihak berkuasa penerbangan di Moscow telah melarang syarikat penerbangan Rusia daripada terbang di ruang udara Israel dalam beberapa malam akan datang, lapor Agensi Berita Jerman (dpa).

Larangan itu berkuat kuasa dari 2200 GMT hingga 0400 GMT setiap malam dan akan mula berkuat kuasa pada subuh Sabtu, menurut kenyataan daripada pihak berkuasa pengangkutan, Rosaviatsiya, di Moscow pada malam Jumaat.

Notis kepada penerbangan atau misi udara yang dikenali sebagai NOTAM ini sah sehingga 16 Ogos pada 0900 GMT.

Sebab larangan ini tidak diberikan, walaupun ada kaitan yang jelas dengan serangan udara yang ditakuti oleh Iran ke atas Israel.

Rusia adalah sekutu rapat Iran dan baru-baru ini telah meningkatkan penghantaran senjata pertahanan udara ke negara itu.

Penerbangan di ruang udara Israel pada siang hari masih dibenarkan. Bagaimanapun, juruterbang Rusia mesti mematuhi peraturan keselamatan untuk penerbangan di dalam atau di kawasan krisis, kata Rosaviatsiya.

Banyak syarikat penerbangan antarabangsa telah membatalkan penerbangan mereka ke Israel disebabkan ancaman perang.

-- BERNAMA-dpa


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan