DUNIA > BERITA

Paris 2024: Lin Yu Ting Menang Emas Tinju Kategori 57kg Wanita

11/08/2024 11:36 AM

PARIS, 11 Ogos (Bernama-PA Media/dpa) -- Lin Yu Ting, seorang daripada peninju yang terbabit dalam kontroversi pertikaian jantina di Sukan Olimpik Paris dinobatkan sebagai juara pada Sabtu selepas menewaskan Julia Szeremeta dalam perlawanan akhir kategori 57kg wanita, lapor PA Media/dpa.

Peninju dari Taiwan itu menewaskan lawannya dari Poland dengan keputusan sebulat suara dalam pertarungan yang berlangsung di Roland Garros.

Dia memeluk Szeremeta selepas pertarungan dan memegang tali gelanggang untuk membolehkan petinju Poland itu keluar gelanggang sebelum menerima sorakan daripada penonton.

Lin dan peninju Algeria Imane Khelif kedua-duanya dibenarkan bertanding dalam Sukan Olimpik tahun ini oleh Jawatankuasa Olimpik Antarabangsa (IOC) walaupun telah disingkirkan oleh Persatuan Tinju Antarabangsa (IBA) tahun lepas kerana didakwa gagal dalam ujian kelayakan jantina.

Bagaimanapun, IBA tidak lagi diiktiraf pada tahun lepas kerasa isu kewangan dan rasuah oleh IOC yang kini menyelia sukan tinju di Paris 2024.

Lin dan Khelif sama-sama menjadi perhatian selepas petinju Algeria itu menewaskan Angela Carini dari Itali dalam masa hanya 46 saat pada perlawanan pembukaan.

Khelif memenangi pingat emas pada Jumaat malam selepas keputusan sebulat suara menewaskan juara dunia dari China, Yang Liu.

-- BERNAMA-PA Media/dpa


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan