DUNIA > BERITA

China Ikrar Terus Bantu Afrika Basmi Kemiskinan

27/08/2024 02:25 PM

BEIJING, 27 Ogos (Bernama-CMG) -- China sentiasa menjadi penyokong kuat kepada usaha Afrika meneroka jalan baharu ke arah modenisasi serta penyumbang penting dalam membantu benua itu menemui pendekatan baharu untuk membasmi kemiskinan.

Jurucakap Kementerian Luar Lin Jian membuat kenyataan itu susulan banyak media dan sarjana Afrika menyifatkan kerjasama kedua-dua pihak dalam usaha membasmi kemiskinan membawa sinar harapan untuk Afrika mencapai mampu diri dari segi bekalan makanan dan menambah baik kesejahteraan rakyat.

Lin berkata pertukaran dan kerjasama China-Afrika berkaitan pembasmian kemiskinan yang dilaksanakan di bawah rangka Sidang Kemuncak Forum Kerjasama China-Afrika (FOCAO) telah membuahkan hasil yang menggalakkan.

Menerusi program pembasmian kemiskinan dan pembangunan pertanian, China melaksanakan 47 projek berkaitan, melatih hampir 9,000 kakitangan pertanian, memperkenalkan lebih 300 teknologi yang canggih dan sesuai digunakan sehingga membawa manfaat kepada lebih sejuta pekebun kecil di Afrika.

Juncao, teknologi unik China yang menggunakan tumbuhan herba sebagai substrat untuk penanaman kulat boleh dimakan atau penghasilan baja dan tenaga biojisim, membantu ratusan ribu penduduk Afrika menjana pendapatan.

Teknologi padi kacukan yang diperkenalkan China pula membantu banyak negara di Afrika meningkatkan output hasil padi kepada 7.5 tan per hektar daripada dua tan per hektar.

Selain itu, China juga membuka “saluran hijau” untuk memudahkan produk pertanian berkualiti dari Afrika menembusi pasaran China.

Jurucakap itu berkata China sedia terus bersinergi bersama Afrika mempercepat proses pembasmian kemiskinan dengan memanfaatkan peluang daripada FOCAO 2024 yang dijadual berlangsung di Beijing pada awal September.

-- BERNAMA-CMG


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan