DUNIA > BERITA

Hubungan Singapura-Malaysia Perlu Sedia Hadapi Masa Depan: Pesuruhjaya Tinggi Singapura

28/08/2024 12:12 AM

KUALA LUMPUR, 27 Ogos (Bernama) -- Singapura dan Malaysia perlu memastikan hubungan dua hala mereka kekal bersedia untuk masa depan, kata Pesuruhjaya Tinggi Singapura ke Malaysia Vanu Gopala Menon. 

"Terdapat ruang yang besar untuk kita bina asas kukuh kita," katanya dalam ucapan pada Majlis Resepsi Hari Kebangsaan ke-59 pada Selasa (27 Ogos).

Menurutnya, tahun ini menyaksikan beberapa lawatan peringkat tinggi antara Singapura dan Malaysia, dengan menyatakan bahawa Seri Paduka Baginda Sultan Ibrahim, Raja Malaysia, memilih Singapura untuk lawatan negara pertama baginda pada Mei.

Pada Jun, Perdana Menteri Lawrence Wong memastikan bahawa Kuala Lumpur adalah destinasi lawatan pertamanya, sebagai sebahagian daripada lawatan pengenalannya dan Menteri Kanan Lee Hsien Loong berada di sini pada Julai, lawatan luar negara pertamanya sebagai Menteri Kanan, untuk upacara pertabalan Seri Paduka Baginda, katanya.

"Tema umum semasa lawatan ini ialah, 'Apakah lagi yang boleh dilakukan oleh Malaysia dan Singapura bersama-sama? Bagaimanakah kita mengekalkan agenda dua hala kita agar terus proaktif dan bersedia untuk masa depan?" kata Menon.

Beliau menekankan bahawa ekonomi digital, kecerdasan buatan, kemampanan dan perubahan iklim hanyalah sebahagian daripada bidang baharu dan menarik untuk kerjasama.

"Singapura dan Malaysia sedang membincangkan penubuhan Zon Ekonomi Khas Johor-Singapura (JS-SEZ). Saya yakin JS-SEZ akan memangkin pelaburan dan mewujudkan pekerjaan yang baik untuk rakyat kita," katanya.

Mengenai Tambak Johor-Singapura, pesuruhjaya tinggi itu berkata kedua-dua pihak sedang bekerja keras untuk meningkatkan hubungan antara kedua-dua negara.

Menon berkata Scoot baru-baru ini mengumumkan pelancaran perkhidmatan baharu dari Changi ke Subang pada September, dan Changi ke Melaka pada Oktober.

"Laluan Sistem Transit Rapid (RTS) Johor Bahru-Singapura yang ditunggu-tunggu sedang mencapai kemajuan yang baik dan dijangka siap menjelang akhir 2026," kata beliau.

Menon percaya apa yang boleh dicapai oleh Singapura dan Malaysia "hanya terhad oleh imaginasi dan kemahuan politik kita".

"Seperti yang dikatakan oleh Perdana Menteri Wong semasa lawatannya, kepercayaan adalah segalanya dan kita boleh menyelesaikan banyak perkara bersama apabila ada kepercayaan. Oleh itu, marilah kita terus berganding bahu dalam menghadapi pelbagai cabaran.

"Ini paling baik digambarkan oleh peribahasa 'Bagai aur dengan tebing'. Seperti buluh dan tebing sungai, Singapura dan Malaysia terikat oleh persaudaraan dan sejarah yang dikongsi bersama.

"Terdapat banyak yang dinantikan oleh Singapura dan Malaysia pada 2025, baik secara dua hala mahupun serantau. Jadi, marilah kita terus bekerjasama ke arah masa depan yang cerah yang penuh dengan janji," katanya.

Singapura menyambut Hari Kebangsaan pada 9 Ogos.

Bertemakan "Menemui Semula Singapura", Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan Malaysia, Nga Kor Ming, menjadi tetamu kehormat pada majlis resepsi itu, yang dihadiri lebih 1,200 tetamu.

Ini termasuk wakil daripada sektor kerajaan, swasta dan rakyat di Malaysia; Rakyat Singapura yang tinggal di Malaysia, dan anggota kor diplomatik.

Suruhanjaya Tinggi Singapura juga bekerjasama dengan rakan-rakan Malaysia untuk mempamerkan hubungan yang unik dan pelbagai aspek.

Cenderamata untuk tetamu ialah kantung batik yang dibuat oleh TAPAi, sebuah pertubuhan bukan kerajaan dari Terengganu yang menggaji orang kurang upaya.

Reka bentuknya menampilkan bunga kebangsaan Malaysia dan Singapura - Bunga Raya dan Vanda Miss Joaquim.

Tahun ini, hadirin juga menerima cenderahati istimewa, magnet memperingati ulang tahun ke-100 Tambak Johor-Singapura.

-- BERNAMA

 

 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan