DUNIA > BERITA

Pengasas Telegram Durov Hadapi Tuduhan Berkaitan Aktiviti Jenayah Di Platform

29/08/2024 11:03 AM

ANKARA, 29 Ogos (Bernama-Anadolu) -- Pengasas Telegram Pavel Durov menghadapi pertuduhan awal di Perancis atas dakwaan membenarkan aktiviti jenayah berlaku di aplikasi pesanan itu, menurut laporan media yang dipetik oleh Agensi Anadolu  (AA) pada Rabu.

Pihak berkuasa menuduh Telegram memudahkan penyebaran bahan penderaan seksual kanak-kanak, pengedaran dadah, penipuan, dan pengubahan wang haram. 

Syarikat itu dilaporkan enggan bekerjasama dengan penyiasat, seperti yang dilaporkan oleh Sky News.

Telegram menafikan tuduhan itu dengan menegaskan bahawa dasar penyederhanaan mereka mematuhi undang-undang Kesatuan Eropah dan memenuhi piawaian industri.

Menurut laporan media, syarikat itu menyifatkan dakwaan berkenaan sebagai "tidak masuk akal," dengan berhujah bahawa adalah tidak adil untuk menyalahkan platform atau pemiliknya atas penyalahgunaan jenayah.

Durov, yang dilahirkan di Rusia dan  memegang kewarganegaraan Perancis sejak 2021, ditahan selepas pesawat peribadinya mendarat di lapangan terbang Le Bourget dekat Paris.

Hakim di Perancis telah melarangnya meninggalkan negara itu sementara siasatan dijalankan.

-- BERNAMA-ANADOLU


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan