BERITA TERGEMPAR   Hong Leong Bank remains watchful on the US monetary policy stance, targeting 1.85 pct - 1.95 pct NIM growth in FY2025 - CEO Kevin Lam | 
 DUNIA > BERITA

Tunggangan Katiravan Lepasi 100,000km Dalam Misi Global Kembara Solo

29/08/2024 02:32 PM

Oleh Wan Muhammad Aslah Wan Razali

KUALA LUMPUR, 29 Ogos (Bernama) -- Penunggang motosikal Malaysia Katiravan Subrayan yang dalam misi mengelilingi dunia dengan motosikal telah mencapai pencapaian penting apabila mencatatkan tunggangan 100,000 kilometer (km) ketika berada di Brazil dalam pengembaraannya melalui Amerika Latin.

Di Brazil juga, dia menanam pokok yang ke-100 di kawasan kedutaan Malaysia, sebagai sebahagian daripada usahanya untuk meningkatkan kesedaran alam sekitar dan mempromosikan Malaysia kepada orang ramai yang ditemuinya sepanjang perjalanan.

Setakat ini, dia telah berjaya menanam kira-kira 108 pokok dengan yang terbaru di Bolivia, menandakan negara ke-47 yang dikunjunginya.

Katiravan, 63, memulakan perjalanan luar biasa pada awal Januari 2023 dengan motosikal berkuasa besar kesayangannya BMW R 1200cc GSA, yang diberi nama "Parameswara".

BERNAMA sekali lagi berpeluang mengikuti perkembangan Katiravan selepas dia memasuki Brazil dari Venezuela pada pertengahan Julai, terutama ketika pesara juruelektrik itu menjelajah benua yang kurang dikenali oleh rakyat Malaysia berbanding Amerika Utara.

Pada 9 Julai, Katiravan tiba di bandar Fortaleza, ibu negeri Ceara di Brazil, di mana dia mencapai jarak 100,000km dalam perjalanannya.

Di sana, dia disambut mesra oleh penduduk tempatan yang membantunya mencapai matlamat alam sekitar dengan menanam lapan pokok.

Meneruskan pengembaraannya, Katiravan menunggang Parameswara sejauh 2,000km ke selatan menuju ke daerah persekutuan Brazil, Brasilia dan tiba pada 21 Julai.

Di Brasilia, Katiravan singgah di kedutaan Malaysia di mana dia disambut oleh Setiausaha Pertama Kedutaan Malaysia di Brazil, Muhamad Muhaimin Azmi, setiausaha ketiga, Anwar Umar Ruszaman dan pembantu peribadi kepada duta besar, Fariq Hariz Mohd Baharuzaizi yang memberikan sambutan mesra.

Katiravan merindui tanah air, terutamanya makanan. Isteri Anwar, Siti Nurbahiyah Azmi, dengan murah hati menyediakan makanan tengah hari yang dimasak di rumah dengan hidangan tradisional Malaysia seperti asam pedas, sambal belacan, dan ikan masin, memberikan Katiravan rasa yang selesa seperti di rumah.

Pada 2 Ogos, genap 20 bulan sejak dia meninggalkan rumah. Pada hari berikutnya, Katiravan berada di Rio De Janeiro di mana rakan penunggang motosikal, Thierry dan isterinya Rita, membawanya melawat mercu tanda terkenal di bandar itu, patung Christ the Redeemer, yang tertinggi dan terbesar di dunia.

Selepas 64 hari di Brazil, Katiravan menuju ke destinasi seterusnya, Paraguay. Katiravan memaklumkan mengenai rancangannya kepada Anwar dan Anwar segera membantunya mendapatkan visa dengan menyediakan semua dokumen yang diperlukan dan menemaninya ke kedutaan Paraguay.

Semasa meneruskan perjalanan ke selatan Brazil, Katiravan tiba di Sao Paulo di mana beliau menemui stesen minyak Petronas pertama di Brazil yang baru dibuka pada Jun.

Katiravan mengambil peluang itu untuk mengisi minyak di stesen berkenaan kerana dia adalah pelanggan setia jenama bahan api itu di tanah air.

Stesen itu merupakan inisiatif pelesenan jenama pertama Petronas di Brazil, dikendalikan dengan kerjasama SIM Distribuidora (SIM) yang akan menguruskan tiga stesen runcit bahan api perintis di Sao Paulo.

Pada 12 Ogos, Katiravan meninggalkan Brazil dan tiba di Ciudad del Este, Paraguay.

Di pejabat imigresen, pegawai mencurigainya dan berulang-kali memeriksa pasportnya dan berbual dalam bahasa Sepanyol sesama mereka, menyebabkan Katiravan berasa cemas. Selepas satu setengah jam, pasportnya akhirnya dicop, membolehkannya meneruskan perjalanan.

Perjalanannya ke Asuncion, ibu negara Paraguay pada 15 Ogos berjalan lancar, dengan jalan raya yang diselenggara dengan baik dan trafik yang minimum.

Di Asuncion, Katiravan bertemu dengan seorang kontraktor tempatan, Victor dan isterinya Carolina, seorang doktor gigi yang berkongsi minat yang sama dalam menunggang motosikal.

Pasangan itu menyambutnya dengan mesra, dan keesokan harinya, Victor menjemput Katiravan untuk menyertai kumpulan penunggang motosikal mereka untuk acara amal di Ciudad de Limpio, di mana mereka mengagihkan makanan dan hadiah kepada kanak-kanak tempatan. Acara itu dihadiri oleh kira-kira 50 penunggang motosikal dan mewujudkan suasana yang meriah.

Selepas acara itu, Victor mengaturkan majlis penanaman pokok untuk Katiravan di Ciudad de Limpio, di mana beliau menanam lima pokok dengan anak pokok yang ditaja oleh seorang rakan daripada kumpulan penunggang motosikal Victor.

Kemudian, kumpulan itu melawat 'Hospital Indigena,' sebuah hospital tempatan, di mana mereka bersama jabatan bomba dan polis, menyumbangkan sejumlah besar makanan. Katiravan terkejut dengan komuniti yang menyokong dan mesra di Paraguay.

Semasa malam barbeku di tempat Victor, Katiravan bertemu dengan Thomas yang menawarkan untuk membantunya berhubung dengan Kedutaan Bolivia, kerana dia tahu bahawa rakyat Malaysia memerlukan visa untuk memasuki Bolivia.

Walaupun mereka baru sahaja berkenalan, Katiravan terkesan dengan keikhlasan dan kesungguhan Thomas untuk membantunya. Thomas mengaturkan hubungan di Kedutaan Bolivia untuk membantu Katiravan dengan permohonan visanya, memastikan perjalanannya dapat diteruskan dengan lancar.

Dengan bantuan Thomas, proses visa berjalan lancar dan pada 22 Ogos, Katiravan tiba di Villamontes, Bolivia menandakan negara ke-47 dalam pengembaraannya mengelilingi dunia.

Ia adalah perjalanan yang sunyi dan sejuk bagi Katiravan kerana jalan sepanjang 120km dari sempadan ke Villamontes itu sepi, tanpa rumah, restoran atau stesen minyak di sepanjang jalan. Ketika dia bergerak ke arah selatan, Katiravan mengeluh kerana cuaca semakin sejuk.

Untuk menjimatkan bahan api, Katiravan menunggang pada kelajuan 85 hingga 90 km sejam, kerana mendapatkan bahan api di Bolivia boleh menjadi cabaran bagi kenderaan asing memandangkan subsidi hanya diberikan kepada penduduk tempatan.

Semasa berada di Uyuni, barat daya Bolivia Katiravan berpeluang menaiki jip ke beberapa tempat menarik termasuk Uyuni Salt Flat dan 'perkuburan' kereta api.

Walaupun menghadapi cabaran, Katiravan tetap cekal dan meneruskan perjalanannya dengan keazaman dan tekad yang tinggi, sambil bertemu dengan orang yang baik hati dan mesra yang sentiasa bersedia membantu dalam apa jua cara.

Walaupun pengembaraan luar biasa Katiravan masih berlangsung, dia tidak melupakan bahawa di tanah air, ulang tahun kemerdekaan semakin hampir.

Walaupun 18,000km jauhnya, Katiravan menyampaikan ucapan Merdeka dalam bahasa Inggeris, Tamil dan Melayu kepada rakyat Malaysia dengan berkata: “Selamat Hari Kemerdekaan kepada semua rakyat Malaysia. Malaysia benar-benar sebuah negara yang indah, dengan pelbagai jenis makanan yang kaya, semua itu kini saya rindukan kerana jauh dari rumah. Malaysia sentiasa hebat.”

-- BERNAMA


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan