DUNIA > BERITA

China Siar Kertas Putih Mengenai Peralihan Tenaga

29/08/2024 04:03 PM

BEIJING, 29 Ogos (Bernama-CMG) -- Kertas putih bertajuk “Peralihan Tenaga China” disiarkan oleh Pejabat Penerangan Dewan Negara di sini pada Khamis.

Kertas putih itu merekodkan pencapaian menggalakkan yang diraih negara Tembok Besar dalam usaha peralihan tenaga melalui siri langkah praktikal.

Menjelang akhir 2023, kapasiti terpasang kumulatif tenaga angin dan fotovoltan (PV) meningkat 10 kali ganda berbanding sedekad lalu, manakala nisbah penggunaan tenaga bersih dalam keseluruhan penggunaan tenaga naik kepada 26.4 peratus daripada 15.5 peratus.

Pembangunan tenaga hijau China menjadi penggerak kepada peralihan tenaga sejagat.

Sejak 2013, China menyumbang lebih 40 peratus kepada penambahan tahunan kapasiti tenaga boleh diperbaharui (RE) di peringkat global.

Dalam tempoh 10 tahun lepas, kadar penggunaan tenaga bukan fosil di seluruh dunia meningkat daripada 13.6 peratus kepada 18.5 peratus, antaranya China menyumbang sebanyak 45.2 peratus.

Selain itu, China bersama negara terlibat dalam Inisiatif Jalur dan Laluan (BRI) giat memperluas kolaborasi dalam bidang tenaga hijau.

Dalam rangka kerjasama itu, sebilangan besar projek berskala kecil berpaksikan rakyat dilaksanakan sekali gus menawarkan formula pembekalan tenaga yang bersih, selamat dan boleh dipercayai kepada negara terbabit.

Dalam kertas putih berkenaan, syor China mengenai sinergi semua pihak ke arah dunia yang bersih dan indah juga dijelaskan lebih lanjut.

Antaranya termasuk China sudi bersama masyarakat antarabangsa untuk memperkasa kerjasama pragmatik dalam usaha peralihan tenaga, memastikan rantaian bekalan dan perindustrian tenaga global kekal stabil serta meningkatkan kebolehcapaian tenaga di peringkat global.

-- BERNAMA-CMG


 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan