DUNIA > BERITA

Indonesia Dan Australia Tandatangani Perjanjian Kerjasama Pertahanan

30/08/2024 02:38 PM

Oleh Mohd Iswandi Kasan Anuar

JAKARTA, 30 Ogos (Bernama) -- Indonesia menandatangani Perjanjian Kerjasama Pertahanan (DCA) dengan Australia pada Khamis, mencerminkan komitmen serius kedua-dua negara untuk meningkatkan dan mengukuhkan hubungan pertahanan dalam kerangka kerjasama strategik yang komprehensif.

Perjanjian itu ditandatangani Menteri Pertahanan Prabowo Subianto dan Timbalan Perdana Menteri dan Menteri Pertahanan Australia Richard Donald Marles di Akademi Tentera di Magelang, Jawa Tengah.

Menurut Kementerian Pertahanan Indonesia, pemeteraian DCA antara kedua-dua negara dimungkinkan oleh hampir 60 tahun kerjasama pertahanan yang mantap sejak 1967.

"Kerjasama antara Indonesia dan Australia semakin kukuh setiap tahun dan memberikan manfaat yang meluas kepada kedua-dua negara, walaupun dalam masa yang mencabar," kata kementerian itu dalam satu kenyataan.

Kedua-dua pihak yakin DCA akan membantu dengan ketara untuk menjangkakan ancaman keselamatan masa depan di rantau Asia-Pasifik melalui usaha pertahanan bersama yang bertujuan untuk mengekalkan keamanan dan kestabilan.

Kementerian itu menjelaskan keputusan untuk meningkatkan DCA kepada perjanjian yang mengikat secara sah didorong oleh peningkatan kerjasama ketenteraan sejak sedekad lepas, terutamanya dalam bidang pendidikan dan latihan.

Contohnya termasuk menghantar kadet Angkatan Pertahanan Negara Indonesia (TNI) untuk belajar di Akademi Angkatan Pertahanan Australia (ADFA) dan Kolej Tentera Diraja Duntroon; rancangan untuk misi bersama Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) antara TNI dan ADF; dan meningkatkan latihan bersama merentasi tiga perkhidmatan kedua-dua negara.

Dalam sidang media, Prabowo, menjelaskan bahawa DCA "bukan pakatan ketenteraan atau perikatan ketenteraan, tetapi kerjasama pertahanan."

"Ini menandakan hasrat kami untuk meneruskan dan mengukuhkan persahabatan kami yang rapat dan cemerlang. Saya komited untuk memastikan hubungan antara Indonesia dan Australia kekal kukuh pada masa hadapan.

"Australia adalah antara negara pertama yang menyokong kemerdekaan kami. Kami menghormati itu dan tidak akan melupakan bagaimana anda mempertahankan kami dalam perjuangan kami untuk kedaulatan," tambahnya.

Sejak Mac 2023, lebih 30 mesyuarat penyelarasan, dalam talian dan bersemuka, diadakan untuk menyediakan draf perjanjian, dengan rundingan dijalankan melalui mesyuarat di Jakarta pada Mei dan Disember serta di Canberra pada Ogos 2023.

-- BERNAMA


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan