DUNIA > BERITA

Cameron Ultra: Larian Lasak Tempatan Yang Semakin Popular

02/09/2024 02:38 PM

Oleh Linda Khoo

CAMERON HIGHLANDS, 2 Sept (Bernama) -- Didorong oleh keinginan yang tidak pernah puas untuk pengembaraan, pelari Thailand Nirodha Ruencharoen memulakan perjalanan dari Bangkok yang sibuk ke Cameron Highlands untuk menyahut cabaran semasa larian lasak Cameron Ultra (Cultra2024) baru-baru ini.

Berhadapan dengan halangan termasuk pendakian yang curam, merangkak, dan laluan beralun tanpa henti, Nirodha atau lebih dikenali sebagai Earth Oscar, berjaya menamatkan larian denai pertamanya di Malaysia sejauh 30 kilometer (km) dalam masa 5:45:35.

“Acara ini adalah antara larian denai yang paling sukar dan mencabar yang pernah saya sertai. Laluan ini penuh dengan variasi dan kejutan, memberikan cabaran unik kepada semua peserta. Cultra, saya akan kembali,” katanya kepada BERNAMA.

Nirodha adalah seorang daripada 2,000 pelari tempatan dan antarabangsa dari 37 negara yang mengambil bahagian dalam Cultra tahun ini, larian lasak tempatan Malaysia yang semakin popular dan mendapat pujian sejak edisi sulungnya pada 2016.

Edisi ketujuh tahun ini berlangsung pada 13 dan 14 Julai, selaras dengan slogan “Be Prepared, Be Very Prepared,” dengan jarak larian ditawarkan merangkumi kategori antara 4km hingga 100km.

Dengan suhu perlumbaan kira-kira 18 darjah Celsius, larian lasak itu membawa pelari melalui mercu tanda ikonik seperti Boh Tea Farm dan Air Terjun Robinson, sambil menguji ketahanan mereka di puncak mencabar Gunung Jasar, Gunung Berembun dan Gunung Brincang Barat. 

Pergunungan yang megah itu, kaya dengan pelbagai hidupan liar, menawarkan pengalaman pengembaraan yang tidak dapat dilupakan.

Laluan mencabar Cultra, dengan kombinasi bukit beralun, laluan hutan yang licin, dan trek berlumpur, menjadi ujian hebat, termasuk bagi legenda larian denai jarak jauh Sange Sherpa yang membuat penampilan sulung di Cultra.

Pelari Nepal berusia 42 tahun yang berpangkalan di Perancis itu meraih kemenangan dalam kategori 100km, mencatatkan rekod baharu dengan catatan masa luar biasa 14:21:47.

"Saya tidak pernah menyangka akan memenangi cabaran 100km. Kaki saya masih sakit akibat perlumbaan di Kanada baru-baru ini, tetapi saya berusaha keras dan akhirnya berjaya," katanya kepada BERNAMA.

Dalam perlumbaan yang sengit, pelari Vietnam Quang Tran, menduduki tempat kedua dengan catatan masa 14:55:05, diikuti pelari Jepun, Shotaro Maruyama dengan masa 15:32:25.

Sejak penampilan sulungnya pada 2016, Cultra dengan pantas muncul sebagai larian lasak rentas negara yang berprestij dan mendapat pengiktirafan tinggi di Malaysia.

Sementara itu, pengasas dan pengarah urusan BOLT Hazemi Hamidi berkata Cultra terus menarik penyertaan positif, menawarkan pengalaman larian denai yang unik dan mendebarkan melalui tengah-tengah Cameron Highlands.

Beliau berkongsi bahawa laluan Cultra telah dipilih dan dirancang dengan teliti sejak 2014, dengan edisi sulungnya diadakan pada 2016.

“Walaupun terdapat pelarasan kecil selama bertahun-tahun, bahagian teknikal teras laluan ini sebahagian besarnya kekal tidak berubah, terus memberikan cabaran yang signifikan kepada pelari,” katanya.

Dengan populariti Cultra yang semakin meningkat, Hazemi berkata bilangan peserta dihadkan kepada 2,500 pelari bagi mengekalkan kelestarian dan kualiti acara.

Beliau juga menyatakan bahawa penyertaan dari Indonesia meningkat tiga kali ganda kali ini dengan 150 pelari Indonesia menyertai larian denai tahun ini sahaja, satu lagi bukti kepada tarikan antarabangsa acara itu yang semakin meningkat.

Beliau mengaitkan peningkatan berkenaan kepada kerjasama yang berjaya dengan penganjur larian denai termasuk Bali Ultra Trail.

Sementara itu, bagi memasukkan elemen kelestarian dalam Cultra, Pengarah Komunikasi dan Media BOLT Azlihana Abdul Rahim berkata BOLT bekerjasama dengan agensi seperti SWCorp untuk menganjurkan acara tanggungjawab sosial korporat (CSR) seperti penanaman pokok dan kempen kitar semula.

Beliau berkata program CSR yang diadakan sempena Cultra sejak penubuhannya pada 2016, telah menerima sambutan yang menggalakkan.

--BERNAMA


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan