DUNIA > BERITA

Pusat Kajian Asia Tengah Pertama Dibuka Di Indonesia

03/09/2024 09:27 PM

ASTANA, 3 Sept (Bernama-Kazinform) -- Pusat Kajian Asia Tengah yang pertama ditubuhkan di Universiti Pembangunan Nasional Indonesia, melalui usaha Kedutaan Kazakhstan di Jakarta.

Pusat ini akan memberi tumpuan kepada mengkaji proses potensi, sosiopolitik dan sosioekonomi di Kazakhstan dan negara Asia Tengah yang lain, serta memupuk hubungan pelaburan, perdagangan, ekonomi, budaya dan kemanusiaan bersama, menurut Agensi Berita Kazinform memetik Kementerian Luar Kazakhstan. 

Wakil Kementerian Luar Negeri dan misi diplomatik di Indonesia, pakar, wartawan, dan fakulti serta pelajar universiti menghadiri majlis perasmian.

Dalam ucapannya, Duta Besar Kazakhstan ke Indonesia Serzhan Abdykarimov menghuraikan pemodenan menyeluruh Kazakhstan berdasarkan Perlembagaan negara yang dikemas kini, yang telah dipinda melalui referendum kebangsaan pada 2022.

Beliau juga membincangkan proses pembangunan integrasi serantau, hasil Mesyuarat Perundingan VI Ketua-ketua Negara Asia Tengah, dan Sukan Nomad Dunia yang akan datang di Astana, membabitkan penyertaan kira-kira 80 atlet dari Indonesia.

Memandangkan jarak geografi dan kekurangan maklumat yang komprehensif dan terkini tentang Kazakhstan dan rantau di Indonesia, aktiviti Pusat Kajian Asia Tengah akan membantu meningkatkan kesedaran, memudahkan dialog dalam kalangan komuniti pakar, menggalakkan pertukaran pengalaman, dan membangunkan cadangan untuk mengukuhkan kerjasama pelbagai hala dalam pelbagai bidang dengan Indonesia dan negara ASEAN.

-- BERNAMA-KAZINFORM


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan