DUNIA > BERITA

Malaysia Terajui Peralihan Tenaga Bersih ASEAN Pada 2025

05/09/2024 04:16 PM

JAKARTA, 5 Sept (Bernama) -- Sebagai Pengerusi ASEAN pada 2025, Malaysia komited untuk mempercepatkan peralihan tenaga bersih dan akan berusaha untuk mengukuhkan kerjasama serantau dan meningkatkan kesalinghubungan merentasi sistem tenaga di rantau ini.

Dengan berbuat demikian, Timbalan Perdana Menteri Malaysia Datuk Seri Fadillah Yusof, yang juga Menteri Peralihan Tenaga dan Transformasi Air, berkata ASEAN boleh mengorak langkah ketara ke arah masa depan tenaga yang mampan dan berdaya tahan untuk semua negara anggota.

"Malaysia mengiktiraf inisiatif yang bertujuan untuk mengintegrasikan sistem tenaga kita dan memajukan penggunaan sumber tenaga boleh diperbaharui dan rendah karbon seperti Grid Kuasa ASEAN dan Saluran Paip Gas Trans-ASEAN akan menjadi pemacu utama untuk masa depan tenaga kolektif kita," katanya pada Sidang Kemuncak Kelestarian Antarabangsa Indonesia (ISF) pada Khamis.

Dalam ucapannya bertajuk 'Industri Hijau: Memajukan Sumber Tenaga Rendah Karbon', Fadillah menyatakan kepuasan terhadap kemajuan kerjasama rantau ini, menekankan Pelan Tindakan ASEAN untuk Kerjasama Tenaga (APAEC) sebagai kerangka utama untuk memacu peralihan rendah karbon di rantau ini.

Bercakap kepada pemberita kemudian, Fadillah menekankan komitmen Malaysia untuk mengurangkan jejak karbon, meningkatkan kecekapan tenaga dan memperkasa tenaga boleh diperbaharui untuk mewujudkan industri yang lebih hijau.

Malaysia menyasarkan untuk meningkatkan kapasiti tenaga boleh diperbaharui kepada sekurang-kurangnya 70 peratus daripada campuran penjanaan kuasanya daripada 27 peratus ketika ini dengan memperluas penggunaan tenaga boleh diperbaharui, memanfaatkan sumber asli, lokasi strategik dan kemajuan teknologi.

Bidang tumpuan utama termasuk tenaga solar, disokong oleh inisiatif seperti Program Solar Berskala Besar dan skim Pemeteran Tenaga Bersih, serta projek tenaga hidro di Malaysia Timur dan pembangunan hidro mini di Malaysia Barat.

"Malaysia merancang untuk melabur dalam teknologi biojisim dan biogas untuk mempelbagaikan portfolio tenaga boleh diperbaharui dan menggalakkan ekonomi kitaran," katanya.

Fadillah menyertai beberapa menteri dari pelbagai negara di ISF dengan tema “Ke Arah Pertumbuhan Mampan dan Inklusif”, yang dirasmikan oleh Presiden Indonesia Joko Widodo.

Forum itu yang dihadiri lebih 8,000 peserta, membincangkan topik seperti ekonomi hijau, peralihan tenaga, biodiversiti dan pemuliharaan alam semula jadi, kehidupan mampan dan ekonomi biru.

Fadillah dijangka menghadiri Majlis Makan Malam Gala bersama kira-kira 500 tetamu jemputan di kawasan Monumen Nasional, yang dihoskan Naib Presiden Indonesia Maruf Amin.

-- BERNAMA


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan