DUNIA > BERITA

Lelaki Maut Selepas Ditembak Polis Munich Di Luar Konsulat Israel

05/09/2024 06:59 PM

MUNICH, 5 Sept (Bernama-dpa) -- Seorang lelaki bersenjata yang ditembak polis berhampiran Konsulat Jeneral Israel di Munich meninggal dunia, kata Menteri Dalam Negeri Bavaria Joachim Herrmann pada Khamis, lapor Agensi Berita Jerman (dpa). 

Pegawai bertindak selepas orang itu "kelihatan membawa senjata", menurut polis di bandar selatan Jerman itu di platform media sosial X.

Pada sidang akhbar di Berlin, Menteri Dalam Negeri Nancy Faeser menyifatkan tembakan itu sebagai "insiden serius." Kawasan tengah Munich di mana ia berlaku dikawal oleh polis.

"Saya ingin mengucapkan ucapan terima kasih yang tulus kepada polis Munich, yang pada pandangan saya menjalankan tugas dengan baik," kata Faeser.

Insiden itu berlaku pada ulang tahun serangan pengganas yang terkenal yang meragut nyawa 11 rakyat Israel semasa Sukan Olimpik 1972 di bandar itu.

Sementara itu, Kementerian Luar Israel berkata tiada pekerjanya yang cedera dalam kejadian itu.

-- BERNAMA-dpa


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan