DUNIA > BERITA

Malaysia-Indonesia Bentuk Pasukan Petugas Maju Tenaga Boleh Diperbaharui, Grid Kuasa ASEAN

07/09/2024 06:11 PM

Oleh Mohd Iswandi Kasan Anuar

JAKARTA, 7 Sept (Bernama) -- Dalam langkah penting untuk meningkatkan kerjasama tenaga serantau, Malaysia dan Indonesia bersetuju untuk membentuk pasukan petugas bersama bagi meningkatkan inisiatif tenaga boleh diperbaharui dan memajukan Grid Kuasa ASEAN, kata Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Fadillah Yusof.

Beliau berkata pasukan petugas itu akan meneroka kebolehlaksanaan industri hijau bersama antara Sarawak Malaysia dan Kalimantan Indonesia.

“Pasukan petugas telah ditubuhkan untuk memajukan inisiatif ini. Kumpulan itu akan memulakan kerjanya Isnin ini (9 Sept) dan dijangka memuktamadkan penemuannya dalam tempoh dua minggu,” katanya kepada media Malaysia.

Keputusan untuk menubuhkan pasukan petugas itu berikutan dua mesyuarat dua hala pada Jumaat dengan Menteri Penyelaras Hal Ehwal Maritim dan Pelaburan Indonesia Luhut Binsar Pandjaitan dan Menteri Tenaga dan Sumber Mineral Indonesia Bahlil Lahadalia.

Pasukan petugas itu akan merangkumi wakil daripada Suruhanjaya Tenaga, Sarawak, dan Tenaga Nasional Bhd, manakala delegasi Indonesia akan diketuai seorang pegawai kanan di Kementerian Penyelarasan Hal Ehwal Maritim dan Pelaburan.

Ia akan menyampaikan laporan komprehensif kepada Fadillah dan Luhut, menangani isu bekalan tenaga antara kedua-dua negara dengan tumpuan khusus kepada tenaga boleh diperbaharui.

Fadillah akan berunding dengan kedua-dua kerajaan Malaysia dan kerajaan Sarawak mengenai sebarang cadangan dan hasil perbincangan mereka berkaitan dengan pasukan petugas bersama.

Pada masa ini, Sarawak membekalkan tenaga ke Kalimantan Barat, dan dengan pembangunan tenaga hidro yang berterusan di bahagian lain di Kalimantan, penubuhan pasukan petugas itu sangat penting untuk meningkatkan kerjasama tenaga serantau.

Sementara itu, Fadillah berkata pertemuannya dengan Luhut dan Bahlil adalah sangat produktif dengan memberi tumpuan kepada pembangunan kolaboratif sektor tenaga boleh diperbaharui dan menetapkan keutamaan.

"Kami berhasrat untuk bukan sahaja memajukan inisiatif ini di peringkat dua hala tetapi juga dalam ASEAN, memastikan manfaatnya melangkaui negara individu. Matlamatnya adalah untuk memupuk kerjasama dan sokongan bersama dalam kalangan semua negara ASEAN," katanya.

Mengenai peralihan tenaga Malaysia, beliau menekankan keperluan untuk pelaburan yang besar untuk beralih daripada bahan api fosil dan arang batu kepada sumber tenaga yang lebih bersih.

Beliau juga menekankan kepentingan mengekalkan bekalan tenaga yang stabil dan menguruskan kos elektrik di samping mengimbangi kesan alam sekitar dan ekonomi untuk mengelakkan mengganggu kemajuan negara.

"Nasib baik, bank tempatan bersedia membiayai pelaburan ini, mengurangkan pergantungan kepada bantuan luar dan menunjukkan prospek positif untuk peralihan," tambahnya.

Fadillah diiringi delegasi dan Duta Besar Malaysia ke Indonesia Syed Md Hasrin Tengku Hussin, menghadiri Forum Kelestarian Indonesia 2024 dari 5 hingga 6 Sept.

-- BERNAMA

 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan