DUNIA > BERITA

Taufan Yagi Ragut 4 Nyawa, Cederakan 78 Orang Di Utara Vietnam

07/09/2024 11:50 PM

HANOI, 7 Sept (Bernama-Xinhua) -- Taufan Yagi mendarat di utara Vietnam pada petang Sabtu, membunuh empat orang dan mencederakan 78 yang lain, menurut Kementerian Pertanian dan Pembangunan Luar Bandar.

Mangsa korban termasuk tiga dari wilayah pantai Quang Ninh dan satu dari wilayah utara Hai Duong.  Antara yang cedera, 58 mangsa adalah dari Quang Ninh dan 20 dari bandar pelabuhan Hai Phong, lapor Xinhua. 

Setakat petang Sabtu, enam orang dan sebuah kapal di Quang Ninh dilaporkan hilang. Empat belas kapal, termasuk 13 kapal nelayan tanpa pemandu dan satu kapal pelancong tanpa pemandu, karam akibat ombak besar dan angin kencang.

Semasa taklimat akhbar kerajaan pada petang Sabtu, Pham Duc Luan, ketua Jabatan Pengurusan Dyke dan Kawalan Bencana Alam kementerian, berkata Taufan Yagi "adalah ribut terkuat yang melanda wilayah utara dalam tempoh 30 tahun lepas."

Setakat ini, hampir 53,000 penduduk di kawasan terdedah, terutamanya mereka yang tinggal di rumah sementara berhampiran kawasan akuakultur, telah dipindahkan ke lokasi yang lebih selamat, katanya.

Banjir kilat dan tanah runtuh kekal sebagai risiko besar di beberapa kawasan utara, termasuk Quang Ninh, Hai Phong, Lang Son, Thai Nguyen, Cao Bang dan Ha Giang.

Bencana alam, terutamanya ribut, tanah runtuh dan banjir, menyebabkan 111 orang maut dan hilang di negara Asia Tenggara itu sejak awal tahun ini sehingga 5 Ogos, jumlah tertinggi yang dilaporkan untuk tempoh yang sama dalam tempoh lima tahun, menurut Jawatankuasa Pemandu Kebangsaan untuk Pencegahan dan Kawalan Bencana Alam.  

-- BERNAMA-XINHUA 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan