DUNIA > BERITA

Kyrgyzstan Tingkatkan Eksport Produk Halal, Anjur Misi Perdagangan Ke Malaysia

13/09/2024 01:12 AM

BISHKEK, 12 Sept (Bernama-Kabar) -- Wakil Pusat Eksport Kyrgyzstan bertemu dengan Duta Besar Malaysia Ilham Tuah Illias di Bishkek pada Rabu bagi membincangkan isu perdagangan, kewangan dan kerjasama dalam membuka perusahaan bersama bagi pemprosesan produk makanan, lapor Agensi Berita Kabar.

Kedua-dua pihak turut membincangkan rancangan untuk menganjurkan misi perdagangan perusahaan Kyrgyz ke Malaysia serta penyertaan mereka dalam pameran di Kuala Lumpur.

Ia dijangka akan memperluaskan akses barangan Kyrgyz ke pasaran Malaysia dan mengukuhkan hubungan perniagaan antara kedua-dua negara.

Selain itu, pihak Malaysia menyatakan sokongan terhadap inisiatif untuk memperakui perusahaan tempatan mengikut piawaian halal yang diiktiraf di Malaysia, yang akan membuka peluang tambahan untuk eksport produk Kyrgyz.

Kedua-dua pihak turut menyuarakan keyakinan terhadap prospek kerjasama serta kesediaan untuk melaksanakan projek bersama yang bertujuan memperkukuh hubungan ekonomi antara kedua-dua negara.

Susulan pertemuan itu, satu perjanjian dicapai untuk pertukaran pengalaman dan latihan di Perbadanan Pembangunan Perdagangan Luar Malaysia (MATRADE), yang akan membolehkan perusahaan Kyrgyz meningkatkan kecekapan mereka dan menembusi pasaran baharu.

-- BERNAMA-KABAR


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan