DUNIA > BERITA

Misi Malaysia Jamu Juadah Istimewa Nasi Lemak Di G77 Dan UNCTAD Di Geneva

14/09/2024 02:25 PM

KUALA LUMPUR, 14 Sept (Bernama) -- Perwakilan Tetap Malaysia ke Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu dan Pertubuhan Antarabangsa (PBB) di Geneva pada Jumaat meraikan tetamu dengan hidangan sarapan tradisional kegemaran Malaysia pada majlis sambutan ulang tahun ke-60 Kumpulan 77 (G77) dan China dalam Persidangan Perdagangan dan Pembangunan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (UNCTAD).

Kira-kira 100 diplomat dan pegawai PBB dan organisasi antarabangsa berkumpul di Palais des Nations di Geneva, yang berpeluang merasai budaya sarapan pagi Malaysia yang meriah, dan merasai warisan masakan yang kaya termasuk nasi lemak, roti canai dan teh tarik.

"Mempromosikan nasi lemak di acara antarabangsa seperti Ulang Tahun ke-60 G77 dan China memberikan peluang unik untuk meningkatkan kebolehlihatan global hidangan ikonik Malaysia dan mencipta peluang baharu untuk PKS Malaysia," menurut Misi itu dalam kenyataan yang dihantar kepada Bernama.

Ia juga mengukuhkan penjenamaan budaya Malaysia dan mendapat pengiktirafan global. 

"Sebagai sebahagian daripada strategi kebudayaan dan ekonomi negara yang lebih luas, promosi hidangan Sarapan Malaysia pada acara ini sejajar dengan usaha untuk memprofilkan hidangan ini untuk pengiktirafan UNESCO sebagai Warisan Budaya Tidak Ketara.

"Mendapatkan pengiktirafan ini bukan sahaja akan meningkatkan profil global nasi lemak, bersama-sama dengan roti canai dan teh tarik kepada lebih daripada sekadar hidangan sarapan tradisional. Ia akan merangsang lagi pelancongan gastronomi Malaysia, memberi manfaat kepada PKS negara melalui peningkatan kebolehlihatan," katanya.

Ditubuhkan pada 1964, Kumpulan G77 dan China, organisasi antara kerajaan terbesar negara membangun di Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu, memainkan peranan penting dalam memajukan kepentingan ekonomi kolektif negara membangun, menggalakkan perpaduan dan kerjasama dalam perdagangan dan pembangunan.

Penyertaan aktif Malaysia dalam pencapaian bersejarah ini menekankan dedikasinya terhadap inisiatif yang sejajar dengan matlamat Kumpulan untuk pertumbuhan ekonomi inklusif dan kemakmuran bersama, elemen utama dalam landskap perdagangan global yang berkembang, kata Misi itu.

Malaysia mempunyai sejarah kerjasama rapat yang panjang dengan UNCTAD, dengan kerjasama mereka berkembang selama bertahun-tahun untuk memenuhi keperluan dan keutamaan negara.

Ini termasuk dalam bidang mempromosikan perusahaan kecil dan sederhana (PKS) Malaysia, yang agensi PBB menyediakan bantuan teknikal dan sokongan pembinaan kapasiti kepada Malaysia, terutamanya dalam bidang seperti pemudah cara pelaburan dan meningkatkan daya saing PKS.

Katanya, Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Kos Sara Hidup Datuk Armizan Mohd Ali yang dalam lawatan kerja ke Geneva bertemu dengan Rebeca Grynspan, Setiausaha Agung UNCTAD pada 12 September untuk bertukar-tukar pandangan mengenai pengukuhan kerjasama antara UNCTAD dan Malaysia dalam beberapa bidang utama, termasuk e-dagang.

-- BERNAMA


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan