DUNIA > BERITA

Media Perlu Jaga Ketelusan Dalam Penggunaan AI: ANTARA

16/09/2024 06:53 PM

MOSCOW, 16 Sept (Bernama-ANTARA) -- Presiden Pengarah Agensi Berita Nasional ANTARA, Akhmad Munir menekankan keperluan ketelusan media dalam penggunaan teknologi Kecerdasan Buatan (AI) dalam aktiviti penghasilan berita mereka.

Ketelusan ini termasuk mendedahkan kandungan yang dijana AI dan memberikan penjelasan tentang proses membuat keputusan di sebalik penggunaan AI, lapor ANTARA.

"Tawaran peluang AI dalam kecekapan, personalisasi dan inovasi juga menimbulkan persoalan etika yang mesti ditangani untuk mengekalkan integriti kewartawanan dan amalan media," katanya pada Mesyuarat Lembaga Eksekutif OANA ke-53 di Moscow, Rusia, pada Ahad.

Secara etika, AI tidak sepatutnya membesarkan berat sebelah dalam data yang digunakan untuk pembelajaran. Selain itu, algoritma AI yang digunakan dalam media tidak boleh mengukuhkan stereotaip berita secara tidak adil atau mengelirukan, kata Munir.

Munir menyatakan bahawa automasi pengeluaran berita boleh membawa kepada penyebaran maklumat salah yang tidak disengajakan, terutamanya kerana sistem AI cenderung mengutamakan penglibatan berbanding ketepatan.

Oleh itu, organisasi media harus mempertimbangkan tanggungjawab mereka untuk mengesahkan kandungan sebelum diterbitkan. Menurut Munir, memastikan model AI adil, dan mewakili adalah cabaran etika utama.

Beliau menegaskan bahawa keupayaan AI untuk mencipta dan mengedarkan kandungan secara besar-besaran meningkatkan kerentanan terhadap penyebaran maklumat palsu dan manipulasi. Deepfake dan bot automatik boleh membawa kepada maklumat salah, yang menjejaskan kepercayaan orang ramai terhadap media.

Selain itu, penggunaan AI dalam media juga berpotensi menimbulkan kebimbangan privasi mengenai pengumpulan data dan profil pengguna. Dalam amalan mereka, organisasi media harus mengimbangi usaha untuk menggunakan data untuk personalisasi dan menghormati hak privasi audiens mereka.

Beliau menekankan bahawa integrasi AI dalam media telah mengubah cara pengeluaran, pengedaran dan penggunaan berita.

Teknologi AI membolehkan media mengautomasikan penciptaan kandungan. Bentuk teknologi AI, seperti terjemahan dan pembelajaran mesin semakin biasa digunakan menghasilkan berita, laporan dan ringkasan.

Selain itu, AI boleh mengautomasikan tugas rutin seperti semakan fakta, menyalin dan kemasukan data, yang boleh meningkatkan kecekapan dan menjimatkan kos. Amalan sedemikian boleh menyelaraskan pengeluaran kandungan dan membolehkan proses pengeluaran berita yang lebih pantas.

Beliau menyatakan bahawa teknologi ini juga boleh mempersonalisasikan suapan berita dan cadangan berdasarkan keutamaan dan tingkah laku pengguna. AI juga membolehkan analisis data penyiasatan dan membolehkan organisasi media bertindak balas dengan lebih berkesan terhadap peristiwa dan isu.

Bagaimanapun, Munir berkata pembangunan dan penggunaan AI secara besar-besaran boleh menyebabkan kehilangan pekerjaan untuk peranan tertentu, termasuk dalam media.

Oleh itu, beliau menekankan keperluan untuk mengimbangi automasi dengan pelaburan dalam latihan dan pembangunan kemahiran bagi sumber manusia media dalam usaha membantu mereka menyesuaikan diri dengan teknologi baharu.

Munir mencadangkan agar organisasi media mewujudkan garis panduan etika yang komprehensif untuk penggunaan AI.

Garis panduan ini harus merangkumi isu seperti berat sebelah, ketelusan dan akauntabiliti serta dikemas kini secara berkala selaras dengan kemajuan teknologi dan jangkaan masyarakat.

Dalam memerangi berat sebelah, set data yang pelbagai diperlukan untuk melatih model AI. Audit dan pelarasan berkala juga perlu dijalankan untuk memastikan sistem AI tidak mengukuhkan berat sebelah sedia ada, kata Munir.

Selain itu, pengawasan manusia diperlukan dalam penggunaan AI. Penilaian dan pemantauan editorial adalah penting dalam menyederhanakan dan mengesahkan produk AI.

Beliau menekankan bahawa organisasi media mesti memastikan bahawa AI menyokong dan membantu, bukan menggantikan, proses membuat keputusan manusia untuk mengekalkan kualiti dan integriti kewartawanan.

Akhir sekali, Munir menyatakan bahawa media harus memainkan peranan dalam mendidik orang ramai tentang peranan AI dalam media dan potensi risiko yang berkaitan dengannya. Ini boleh membantu pengguna menilai maklumat yang mereka terima dan mengenali kandungan yang dijana oleh AI.

Mesyuarat itu juga mengalu-alukan ANTARA sebagai ahli Lembaga Eksekutif OANA.

Sementara itu, Mesyuarat Lembaga Eksekutif OANA akan diadakan di Kuala Lumpur pada 17-19 Februari 2025 yang dihoskan Agensi Berita Bernama.

-- BERNAMA-ANTARA

 

 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan