DUNIA > BERITA

Gangguan Laluan Timur-barat Singapura Memasuki Hari Ketiga, Dijangka Selesai Isnin

27/09/2024 03:52 PM

SINGAPURA, 27 Sept (Bernama) -- Gangguan perkhidmatan kereta api di Laluan Timur-Barat Singapura memasuki hari ketiga pada Jumaat, dengan pengendali kereta api SMRT berusaha untuk memulihkan perkhidmatan penuh menjelang Isnin ini.

Perkhidmatan kereta api antara Jurong East dan Buona Vista, meliputi empat stesen, masih terjejas walaupun usaha kira-kira 300 jurutera dan juruteknik untuk melakukan pembaikan dan pemeriksaan pada landasan dan peralatan yang rosak.

Untuk mengurangkan kesan kepada penumpang, perkhidmatan bas biasa dan bas penghubung percuma disediakan sementara kira-kira 620 kakitangan daripada pelbagai agensi berada di lapangan untuk membantu menguruskan orang ramai.

Masalah penumpang bermula pada pagi Rabu disebabkan oleh kereta api generasi pertama yang telah berkhidmat selama lebih 35 tahun.

Kereta api itu ditarik kembali ke depoh tetapi ia telah menyebabkan kerosakan pada landasan, termasuk rel larian dan rel ketiga yang membekalkan kuasa kepada kereta api, menyebabkan gangguan perkhidmatan yang mempengaruhi sembilan stesen dari Boon Lay hingga Queenstown pada hari pertama.

Siasatan oleh Pihak Berkuasa Pengangkutan Darat (LTA) dan SMRT mendedahkan bahawa kotak gandar kereta api yang rosak telah jatuh, menyebabkan satu daripada bogie terkeluar dari rel larian antara stesen Dover dan Clementi.

Kerosakan besar pada landasan dan peralatan di tepi landasan telah ditemukan.

Menteri Pengangkutan Chee Hong Tat, berkata para pekerja berdepan dengan tugas yang mencabar, kerana mereka perlu menggantikan lebih 30 segmen rel yang rosak, setiap satu beratnya melebihi satu tan.

“Mereka juga perlu membaiki rel ketiga dan kabel kuasa yang membekalkan elektrik kepada kereta api, serta mesin titik, yang memerlukan penentukuran dan penjajaran yang teliti,” katanya dalam satu catatan di Facebook pada malam Khamis selepas melawat tapak.

Walaupun terdapat penumpang yang terjejas kecewa, namun ramai yang dilihat menyatakan sokongan dan memberi semangat kepada pekerja di laman media sosial SMRT.

Seorang pengguna Facebook, Charley Koy, merupakan seorang daripada 850 penumpang dalam kereta api yang rosak, berharap orang ramai dapat memberi ruang kepada pasukan kejuruteraan untuk melakukan kerja mereka.

“Kepada individu lain, ada lebih daripada satu cara untuk sampai ke destinasi. Ya, beberapa penyesuaian yang tidak menyenangkan mungkin perlu, tetapi jurutera memerlukan ruang mereka (ya, keluarga, rakan, dan mereka juga ada media sosial) untuk memastikan segalanya dibaiki dengan betul. Mari kita berikan mereka ruang ini supaya mereka dapat terus melakukan yang terbaik untuk memulihkan perkhidmatan,” katanya dalam komen.

Jumlah penumpang harian MRT Singapura purata kira-kira tiga juta orang. Media tempatan menganggarkan antara 358,000 hingga 516,000 penumpang terjejas oleh gangguan berterusan di Laluan Hijau sejak dua hari lepas.

-- BERNAMA

 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan