DUNIA > BERITA

Kedutaan Malaysia Di Tehran Sambut Hari Malaysia Dengan Acara Kebudayaan 'Baleh Makan'

29/09/2024 05:26 PM

KUALA LUMPUR, 29 Sept (Bernama) -- Kedutaan Malaysia di Tehran menyambut Hari Malaysia dengan acara kebudayaan dan kulinari yang meriah bertajuk "Baleh Makan" pada Sabtu (28 September), menyediakan platform untuk mengukuhkan hubungan budaya antara Malaysia dan Iran.

Acara itu dihoskan oleh Duta Besar Malaysia ke Iran Khairi Omar dan dihadiri lebih 350 tetamu termasuk diplomat, pemimpin perniagaan, ahli akademik, dan tokoh budaya.

"Istilah 'Baleh Makan' menggabungkan elemen daripada kedua-dua bahasa Melayu dan Farsi – 'Baleh' berasal daripada perkataan Melayu 'Boleh', yang bermaksud 'boleh', manakala dalam Farsi, 'Bale' diterjemahkan kepada 'ya'. Hubungan linguistik yang dikongsi ini mencerminkan persamaan budaya antara kedua-dua negara.

"Makan', yang bermaksud 'makan' dalam bahasa Melayu, menjadi tema yang ideal untuk satu malam yang berpusatkan makanan dan jamuan bersama, melambangkan perpaduan dan persahabatan," katanya.

Turut hadir Ketua Pengarah Hal Ehwal Asia dan Oceania Mohammadi dan Datuk Bandar Zanjan Dr Alireza Firoozfar.

Khairi menekankan kepentingan acara seperti ini dalam mempromosikan diplomasi budaya.

"Malaysia dan Iran berkongsi hubungan yang telah lama terjalin berdasarkan rasa hormat dan nilai bersama. Acara seperti 'Baleh Makan' membolehkan kami meraikan persahabatan kami dan meningkatkan pemahaman budaya melalui bahasa sejagat iaitu makanan dan seni.

"Persembahan Wayang Kulit malam ini, dengan naratif Iran, melambangkan hubungan yang kaya antara kedua-dua negara kita," katanya.

Acara kemuncak pada malam itu ialah Kenduri tradisional Malaysia atau jamuan bersama yang disediakan oleh seorang cef terkenal dari Malaysia.

Tetamu menikmati pelbagai hidangan ikonik yang mewakili tradisi masakan Malaysia yang kaya dan pelbagai, seperti Nasi Tomato, Ayam Masak Merah, Briyani Kambing, Ikan Masak Sos Lemon, Sambal Udang, Acar Timun, dan Kuih Agar-Agar Santan Gula Melaka.

Pengalaman kulinari itu dilengkapkan dengan persembahan Wayang Kulit.

Dalam paparan pertukaran budaya yang luar biasa, persembahan itu dibawakan oleh sekumpulan artis Iran yang mempelajari seni purba ini di Malaysia.

Para artis mempersembahkan kisah Siavash, sebuah cerita rakyat Iran yang terkenal, membawa gabungan harmoni tradisi Malaysia dan Iran ke pentas. Persembahan itu menunjukkan hubungan budaya yang kukuh antara kedua-dua negara dan menyerlahkan kuasa pertukaran silang budaya.

-- BERNAMA


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan