DUNIA > BERITA

Arab Saudi Umumkan Bantuan Kewangan Bulanan Untuk Ringankan Krisis Kemanusiaan Palestin Di Gaza

30/09/2024 06:37 PM

RIYADH, 30 Sept (Bernama-SPA) -- Raja Arab Saudi Raja Salman bin Abdulaziz Al Saud dan Putera Mahkota merangkap Perdana Menteri Mohammed bin Salman bin Abdulaziz Al Saud telah mengumumkan pemberian sokongan kewangan bulanan kepada rakyat Palestin.

Agensi Berita Arab Saudi (SPA) melaporkan bahawa sokongan ini bertujuan menangani situasi kemanusiaan di Semenanjung Gaza dan kawasan sekitarnya, bagi meringankan penderitaan yang disebabkan oleh pendudukan Israel dan pelanggaran terang-terangan undang-undang antarabangsa, termasuk undang-undang kemanusiaan antarabangsa.

Kerajaan Arab Saudi menegaskan usaha besar yang dilakukan oleh Penjaga Dua Masjid Suci serta Putera Mahkota dan Perdana Menteri dalam berkomunikasi dengan masyarakat antarabangsa untuk menghentikan permusuhan, melindungi orang awam, dan menyalurkan bantuan kemanusiaan yang lebih banyak kepada rakyat Palestin.

Arab Saudi menekankan komitmen kepimpinan negara itu untuk mencari penyelesaian yang adil dan menyeluruh kepada isu Palestin, bagi memastikan rakyat Palestin memperoleh semua hak sah mereka dan menubuhkan sebuah negara merdeka dengan Baitulmuqaddis Timur sebagai ibu kotanya.

Kerajaan itu juga menegaskan komitmen yang tidak berbelah bahagi terhadap perjuangan Palestin, yang kekal menjadi kepentingan utama.

Sejak bermulanya krisis, Kerajaan Arab Saudi telah berusaha sedaya upaya untuk meringankan keadaan kemanusiaan di Semenanjung Gaza.

Dengan mengetuai jawatankuasa menteri yang dilantik oleh Sidang Kemuncak Luar Biasa bersama Arab-Islam, Kerajaan berjaya mengumpulkan sokongan negara Arab dan Islam yang bersatu bagi perjuangan Palestin.

Usaha ini membuahkan hasil apabila beberapa negara sahabat mengiktiraf Negara Palestin, memperjuangkan keanggotaan penuh Palestin dalam Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu, serta menyeru penghentian pencerobohan Israel dan penarikan sekatan ke atas Gaza.

Bantuan ini merupakan sebahagian daripada sokongan berterusan yang diberikan oleh Kerajaan kepada rakyat Palestin bagi tujuan kemanusiaan, bantuan, dan pembangunan selama ini. Jumlah keseluruhan sokongan telah melebihi US$5.3 bilion, membuktikan komitmen berterusan Arab Saudi dalam membantu rakyat Palestin.

-- BERNAMA-SPA


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan