DUNIA > BERITA

EU Bakal Undi Cadangan Penambahan Tarif Terhadap Kereta Elektrik China

04/10/2024 07:42 PM

BRUSSELS, 4 Okt (Bernama-dpa) -- Negara-negara Kesatuan Eropah (EU) dijangka akan mengundi pada Jumaat mengenai cadangan penambahan tarif tambahan terhadap kenderaan elektrik berkuasa bateri yang diimport dari China, lapor Agensi Berita Jerman (dpa).

Suruhanjaya Eropah mengumumkan tarif tambahan sehingga 35 peratus selepas siasatan mendapati Beijing memberikan subsidi kepada pengeluar kereta elektrik domestik dan mengganggu pasaran di EU.

Tarif yang dicadangkan itu, yang boleh berkuat kuasa selama lima tahun selain daripada levi import standard EU sebanyak 10 peratus ke atas kereta, telah menimbulkan kekecohan di ibu kota negara anggota dan dalam kalangan pembuat kereta.

Jerman, yang merupakan tempat asal jenama seperti Volkswagen, BMW dan Mercedes, berhati-hati terhadap kemungkinan kesan daripada cadangan itu.

Kerajaan Jerman dilaporkan akan mengundi menentang cadangan itu, menurut dpa pada Khamis.

Sumber dari Kementerian Ekonomi Jerman memberitahu dpa bahawa matlamat Berlin adalah persaingan yang adil, bukan perang perdagangan.

Kementerian itu mencadangkan penyelesaian melalui rundingan yang menjaga kepentingan kedua-dua pihak.

Pembuat kereta Jerman, yang telah melabur di pasaran China dan banyak bergantung pada jualan di sana, umumnya menentang tarif ini kerana bimbang akan tindakan balas daripada kerajaan China.

Perdana Menteri Sepanyol Pedro Sanchez menggesa penilaian semula terhadap rancangan itu.

Namun, Presiden Perancis Emmanuel Macron menyokong langkah hukuman terhadap kereta elektrik China dan Itali juga menyuarakan sokongan terhadap langkah itu.

Tarif berkenaan mungkin tidak akan dikuatkuasakan jika sekurang-kurangnya 15 delegasi negara daripada 27 negara, yang bersama-sama mewakili 65 peratus daripada populasi EU, mengundi menentangnya.

Walau bagaimanapun, walaupun terdapat majoriti yang menyokong tarif ini, ia tidak akan dikenakan secara automatik pada awal November.

Jika Brussels mencapai penyelesaian dengan China di meja rundingan, tarif itu boleh dihentikan oleh Suruhanjaya pada bila-bila masa, tanpa mengira keputusan undian negara EU.

-- BERNAMA-dpa

 

 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan