DUNIA > BERITA

Turkiye Evakuasi Rakyatnya Dari Lubnan, Hantar Bantuan Kemanusiaan

08/10/2024 06:56 PM

ANKARA, 8 Okt (Bernama-Xinhua) -- Turkiye mengumumkan pada Selasa bahawa ia akan memindahkan rakyatnya dari Lubnan pada Rabu melalui laluan laut berikutan pengeboman Israel di negara itu yang semakin meningkat, lapor Xinhua.

Dua kapal tentera laut Turkiye dijadualkan bertolak ke Beirut pada Selasa sebagai sebahagian daripada operasi berkenaan, menurut kenyataan Kementerian Luar Turkiye.

Menurut kenyataan itu, kedua-dua kapal mempunyai kapasiti gabungan kira-kira 2,000 penumpang, sambil menambah bahawa butiran pemindahan akan disampaikan kepada warga yang telah menghubungi pusat panggilan konsulat.

Jika perlu, usaha pemindahan akan diteruskan dalam beberapa hari berikutnya, menurut kementerian itu.

Ia turut memaklumkan bahawa kapal berkenaan akan membawa bantuan kemanusiaan ke Lubnan.

Tentera Israel menjalankan kempen udara di Lubnan, yang dinamakan "Arrows of the North", sejak 23 September sebagai tindak balas terhadap ketegangan yang semakin memuncak dengan Hizbullah, menandakan peningkatan permusuhan yang ketara.

Hizbullah dan pasukan Israel saling berbalas tembakan di sepanjang sempadan Lubnan-Israel sejak 8 Oktober 2023, mencetuskan kebimbangan konflik yang lebih luas ketika perang antara Hamas dan Israel terus berlanjutan di Semenanjung Gaza.

-- BERNAMA-XINHUA


 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan