DUNIA > BERITA

PM Jepun Ishiba Mulakan Lawatan Luar Negara Pertama Ke Laos Untuk Sidang Kemuncak ASEAN

08/10/2024 06:59 PM

TOKYO, 8 Okt (Bernama-Kyodo) -- Perdana Menteri Jepun Shigeru Ishiba akan melawat Laos minggu ini untuk menghadiri Sidang Kemuncak Persatuan Negara-Negara Asia Tenggara (ASEAN) dalam lawatan luar negaranya yang pertama sebagai pemimpin negara, lapor Agensi Berita Kyodo pada Selasa.

Ishiba, yang menjadi perdana menteri pada 1 Oktober, akan menyertai beberapa mesyuarat di Vientiane yang melibatkan 10 anggota ASEAN, China dan Korea Selatan, antara lain, selama dua hari mulai Khamis, kata Timbalan Ketua Setiausaha Kabinet Keiichiro Tachibana pada sidang media.

"Siri mesyuarat itu akan mengesahkan bahawa Jepun, sebagai rakan kongsi yang dipercayai, akan mengukuhkan kerjasama dengan ASEAN," kata Tachibana dipetik sebagai berkata.

Ishiba akan menghantar mesej mengenai kedudukan Jepun mengenai isu serantau dan global di forum "penting" untuk pemimpin dari rantau Indo-Pasifik, tambah jurucakap itu.

Di luar perhimpunan itu, Ishiba juga akan menyasarkan untuk mengadakan perbincangan dua hala dengan pemimpin kedua-dua negara jiran Asia Timur, serta anggota ASEAN, menurut sumber kerajaan Jepun.

Ishiba dipilih sebagai perdana menteri dalam Parlimen selepas memenangi pemilihan kepimpinan Parti Liberal Demokratik (LDP) yang memerintah akhir bulan lepas, berikutan pengumuman mengejut bekas Perdana Menteri Fumio Kishida pada Ogos bahawa beliau tidak akan bertanding dalam pemilihan presiden LDP.

Sebelum berlepas ke Asia Tenggara, Ishiba akan membubarkan Dewan Rakyat pada Rabu untuk pilihan raya umum yang dijadualkan pada 27 Okt.

-- BERNAMA-KYODO

 

 

 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan