DUNIA > BERITA

Korea Selatan, ASEAN Tingkatkan Hubungan Ke Tahap Tertinggi

11/10/2024 01:02 AM

VIENTIANE, 10 Okt (Bernama-Yonhap) -- Korea Selatan dan ASEAN meningkatkan hubungan mereka ke tahap tertinggi pada Khamis, menekankan kepentingan mempromosikan keamanan dan kestabilan di Laut China Selatan, lapor Agensi Berita Yonhap.

Presiden Korea Selatan, Yoon Suk Yeol, dan para pemimpin ASEAN menerima pakai deklarasi bersama mengenai penubuhan "perkongsian strategik komprehensif", satu istilah diplomatik yang merujuk kepada tahap hubungan tertinggi yang boleh dibentuk oleh ASEAN dengan rakan dialog, semasa sidang kemuncak mereka di Vientiane, Laos.

Ini adalah suatu tindakan menaik taraf hubungan antara kedua-dua belah pihak yang pertama dalam 14 tahun selepas mereka  membentuk "perkongsian strategik" yang merupakan tahap lebih rendah pada 2010. Korea Selatan menjadi rakan dialog keenam ASEAN yang mencapai tahap hubungan tertinggi selepas Amerika Syarikat, China, Jepun, Australia dan India.

"Hari ini, Korea Selatan dan ASEAN telah menubuhkan perkongsian strategik komprehensif untuk memperkukuh lagi kerjasama," kata Yoon. "Sebagai rakan kongsi untuk kemakmuran bersama, kita akan menggerakkan kerjasama menyeluruh merangkumi pelbagai bidang."

Semasa sidang kemuncak itu, Yoon dan para pemimpin ASEAN membincangkan kebimbangan keselamatan serantau berikutan ancaman Korea Utara dan peningkatan sikap bertegas China di Laut China Selatan.

Mereka mengesahkan "kepentingan mengekalkan dan mempromosikan keamanan, kestabilan, keselamatan, keselamatan pelayaran dan kebebasan navigasi di dan penerbangan di atas Laut China Selatan, selaras dengan undang-undang antarabangsa," menurut deklarasi bersama itu.

Para pemimpin ASEAN turut menyatakan sokongan terhadap doktrin penyatuan Yoon yang mengutamakan "kawasan Semenanjung Korea yang bebas nuklear, aman dan makmur," serta usaha untuk menyambung semula dialog dengan Korea Utara, katanya.

Pada Khamis, Yoon bersama Perdana Menteri Jepun, Shigeru Ishiba, dan Perdana Menteri China, Li Qiang menghadiri Sidang Kemuncak ASEAN Campur Tiga untuk membincangkan cara memperdalam hubungan dengan blok serantau itu.

Ini menandakan pertemuan trilateral pertama antara Korea Selatan, Jepun dan China sejak pemimpin negara-negara berkenaan bertemu di Seoul pada Mei lepas, yang merupakan pertemuan pertama seumpamanya dalam tempoh empat tahun enam bulan.

Yoon menekankan bahawa penubuhan perkongsian strategik komprehensif Korea Selatan dengan ASEAN akan memperkukuh lagi kerjasama antara tiga negara berkenaan dan blok serantau itu.

"Perkongsian trilateral antara Korea Selatan, Jepun dan China telah mencapai tahap tertinggi dengan ASEAN, yang membuka peluang untuk meningkatkan kerjasama antara tiga negara itu dalam kitaran positif dengan ASEAN Campur Tiga," kata Yoon.

Bidang kerjasama utama yang dibincangkan termasuk pertukaran mata wang pelbagai hala dan rizab kecemasan beras bagi mewujudkan rangkaian keselamatan serantau sebagai persiapan menghadapi kemungkinan  krisis kewangan dan makanan.

Para pemimpin juga bersetuju untuk mempercepatkan kerjasama dengan negara-negara ASEAN dalam kenderaan elektrik (EV), dengan fokus kepada pembangunan infrastruktur dan penyelidikan untuk meletakkan rantau ini sebagai hab pengeluaran EV.

-- BERNAMA-YONHAP

 

 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan