DUNIA > BERITA

Calon Gabenor Maluku Utara Benny Laos Maut Dalam Kebakaran Bot Laju

12/10/2024 10:42 PM

Oleh Mohd Iswandi Kasan Anuar

JAKARTA, 12 Okt (Bernama) -- Calon gabenor Maluku Utara, Benny Laos, meninggal dunia dalam tragedi kebakaran bot laju di Pelabuhan Bobong, Pulau Taliabu, pada Sabtu 2:05 petang waktu tempatan.

Polis Taliabu mengesahkan enam orang kehilangan nyawa dalam kejadian itu, termasuk Laos, yang mengalami melecur teruk dan patah kaki. Empat yang lain, termasuk isteri Benny, terselamat dalam tragedi itu.

"Menurut pasukan perubatan, tiada nadi dikesan selama lebih dua jam," kata Penolong Ketua Pesuruhjaya Totok Handoyo, seperti yang dipetik oleh saluran berita tempatan Tribune Ternate.

Walaupun prognosis suram, beliau menyatakan bahawa keluarga Benny meminta bantuan resusitasi kardiopulmonari (CPR) diberikan.

Sebelum letupan, Totok menjelaskan Laos dan pasukannya menaiki bot laju ketika ia dalam proses mengisi minyak, untuk berkempen di Kampung Kawalo, Daerah Taliabu Barat.

"Semasa mengisi minyak, letupan berlaku, diikuti api menyelubungi kapal," tambahnya.

Usaha memadamkan api dan memindahkan mangsa diselaraskan oleh bomba, polis, tentera dan penduduk tempatan.

Tahap penuh kejadian, termasuk bilangan individu yang masih belum ditemukan, masih tidak jelas kerana siasatan sedang dijalankan.

Pilihan raya serantau yang akan datang pada November akan merangkumi 508 daerah dan bandar di 37 wilayah di republik itu.

-- BERNAMA

 

 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan