DUNIA > BERITA

Revolusi Mobiliti Baharu: Aksesori Daripada Bahagian Kereta Terpakai

13/10/2024 07:27 PM

Oleh Thomas Geiger

COLOGNE (Jerman), 13 Okt (Bernama-dpa) -- Jika anda percaya kepada Frank Weber, dunia automotif sedang menuju satu lagi revolusi. Selain digitalisasi dan elektrifikasi, keterkitaran menjadi ciri yang semakin penting bagi kenderaan masa depan, kata pengarah pembangunan BMW itu. Ini bermakna penggunaan semula bahan-bahan yang digunakan dalam kereta.

Menurut pendapat umum, industri automotif perlahan-lahan kehabisan bahan mentah untuk membina kereta baharu, belum lagi penggunaan tenaga dan jejak karbon dioksida (CO2 footprint) yang terlibat dalam menghasilkan bahan itu.

Itulah sebabnya kebolehgunaan semula pada akhir kitaran hayat menjadi semakin penting. Generasi kenderaan BMW yang seterusnya bertujuan menetapkan piawaian baharu dalam penggunaan bahan kitar semula, kata Weber. Pengeluar lain juga mengikuti trend ini, termasuk Volvo dan Mercedes.

 

Bahagian kereta lama menjadi aksesori fesyen

Namun, bukan hanya pengeluar kereta yang berusaha mengurangkan sisa. Di Cologne, Jerman, Airpaq mengubah sisa dari industri automotif menjadi aksesori fesyen. Syarikat ini ditubuhkan enam tahun lalu oleh Adrian Goosses dan Michael Widmann.

Mereka khususnya gemar menggunakan tali pinggang keledar, kepala tali pinggang dan fabrik beg udara, untuk menghasilkan antara lain beg galas, beg pinggang, tali leher kupu-kupu dan sapu tangan poket.

Produk ini dijual dalam talian melalui peruncit khusus dan kadangkala melalui pengedar kereta. Tali leher kupu-kupu dengan sapu tangan poket berharga €40 (US$43) manakala beg galas bermula sekitar €100 (US$108).

Airpaq adalah antara syarikat dan individu kreatif yang semakin meningkat yang mahu menggunakan semula bahan daripada industri automotif dan mengubahnya menjadi produk baharu.

"Itulah sebabnya kami tidak menyebutnya sebagai kitar semula, tetapi upcycling (penghasilan semula)," kata Goosses.

Terdapat banyak bahan seperti itu. Di Jerman sahaja, Agensi Alam Sekitar Persekutuan menyatakan bahawa sekitar setengah juta tan sisa kereta menjadi sampah setiap tahun.

"Kami menggunakan sebahagian daripada sisa ini dan menggabungkannya dengan reka bentuk estetik dan fungsi berguna," jelas Goosses. Hasilnya adalah produk penghasilan semula yang lestari yang menjimatkan sumber berharga dan mengurangkan sisa.

 

Pengeluar kereta juga melakukan penghasilan semula

Pengeluar kereta Korea, Hyundai, bersama jenama fesyen dan pereka, melancarkan koleksi item penghasilan semula setiap tahun sejak 2019. Produk itu dijual di seluruh dunia melalui kedai dalam talian gedung mewah British, Selfridges.

Produk berkenaan termasuk korset yang diperbuat daripada fabrik beg udara kitar semula, rantai leher dan gelang yang dibuat daripada bahagian tali pinggang keledar, kaca kereta dan foam serta beg galas yang diperbuat daripada lebihan tali dan foam.

Pada 2023, pereka Jeremy Scott dari label fesyen Itali, Moschino, menjadi rakan kongsi, mereka bentuk haute couture menggunakan bahagian roda, tali pinggang keledar, lampu belakang dan pengelap cermin, yang dihasilkan semasa pengeluaran kenderaan elektrik seperti Kona.

 

Terus dari sumbernya

Sama ada beg galas atau skirt, rantai leher atau beg pinggang, semuanya mengikuti ideal penghasilan semula. Namun, hanya sebahagian kecil daripada bahan itu sebenarnya berasal dari kereta lama.

Airpaq mendapatkan bahan beg udaranya terus dari pembekal pengeluar kereta, iaitu bahan yang gagal dalam kawalan kualiti ketat untuk komponen keselamatan.

"Mereka tidak mempunyai cerita yang menarik untuk diceritakan," akui Goosses, "tetapi akhirnya mereka lebih mesra alam kerana ia tidak diproses sejak awal dan sepatutnya terus dibuang."

Dan walaupun dengan hubungan pembekal dan kesedaran yang semakin meningkat tentang kitar semula, pereka fesyen dan pakar sisa ini masih tidak dapat mengelak daripada melawat tempat pelupusan: "Kami sebenarnya mendapatkan kepala tali pinggang dan tali pinggang keledar dari kereta lama."

-- BERNAMA-dpa

 

 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan