DUNIA > BERITA

Taylor Swift Diabadikan Dalam Mural Di Gelsenkirchen, Jerman

15/10/2024 09:54 PM

GELSENKIRCHEN (Jerman), 15 Okt (Bernama-dpa) -- Taylor Swift kini kembali ke bandar Gelsenkirchen di barat Jerman, bukan untuk mengadakan konsert, tetapi dalam bentuk mural pada dinding sebuah bangunan, lapor agensi berita Jerman (dpa).

Bintang pop terkenal dari Amerika Syarikat ini diabadikan melalui mural graffiti gergasi, susulan daripada tiga konsert hebat yang diadakan di bandar ini pada Julai lalu.

Artis tempatan, Beni Veltum, bersama rakannya Levin Tomala, menghasilkan mural itu bagi menggambarkan keterujaan yang melanda Gelsenkirchen semasa siri konsert Taylor Swift's Eras Tour pada awal tahun ini.

Bandar ini, yang sebelum ini terkenal sebagai kawasan industri yang suram di Jerman, mengalami lonjakan semangat dan keceriaan ketika Swift mengadakan konsertnya di sini.

"Saya terinspirasi oleh euforia yang melanda bandar ini pada saat-saat akhir," kata Veltum kepada dpa, sambil menambah bahawa dia mahu menggambarkan "tenaga positif" yang dirasakan di bandar itu melalui karya seninya.

Potret penyanyi berusia 34 tahun itu berukuran kira-kira 10 meter tinggi dan lima meter lebar.

"Saya tinggalkan segala kerja lain dan mengikut gerak hati saya," jelas Veltum, yang menyiapkan mural itu minggu lalu selepas 10 hari proses melukis dan pengeringan.

Pada Julai, Gelsenkirchen buat seketika dikenali sebagai "Swiftkirchen" apabila peminat membanjiri bandar ini, bertukar-tukar gelang tangan berwarna-warni, dan menyanyikan lagu-lagu popularnya sebelum konsert berlangsung.

Bandar ini bahkan memasang papan tanda yang tertera "Swiftkirchen" buat sementara waktu dan menghargai Swift dengan menambah namanya pada batu "Walk of Fame" Gelsenkirchen.

 


RAG TFTY


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan