EKONOMI > BERITA

Proton e.MAS 7 Nama Rasmi Kenderaan Elektrik Pertama Malaysia

03/08/2024 11:08 AM

KUALA LUMPUR, 3 Ogos (Bernama) -- Model sulung jenama kenderaan elektrik pertama Malaysia secara rasminya akan dikenali sebagai Proton e.MAS 7, menurut Proton Holdings Bhd hari ini.

Syarikat automotif nasional itu menjelaskan Proton e.MAS 7 menandakan permulaan babak baharu dalam sejarah automotif negara.

“SUV segmen C, e.MAS 7 menekankan komitmen Proton terhadap agenda kenderaan elektrik kerajaan yang menyeru pembuat kereta nasional untuk memperkenalkan kenderaan elektrik menjelang 2025.

“Walaupun pelancaran penuh akan diadakan akhir tahun ini, pengesahan nama dan pratonton model baharu ini menunjukkan pendekatan proaktif Proton dalam menerajui industri automotif negara ke arah masa depan yang lebih lestari,” menurut Proton dalam kenyataan pada Sabtu.

Proton memaklumkan sejak pengumuman jenama kenderaan elektrik baharunya, e.MAS, dan pengenalan 18 pengedar pada Jun, Pro-Net kini mengembangkan rangkaian dengan jumlah keseluruhan 29 pengedar di seluruh negara.

Pro-Net, anak syarikat Proton, menyasar untuk mempunyai 25 bilik pameran Proton e.MAS yang akan beroperasi sebelum pelancaran sulung Proton e.MAS 7.

“Proton e.MAS 7 yang dibangunkan bersama Geely merupakan SUV segmen-C yang direka untuk memenuhi keperluan gaya hidup moden dengan menawarkan ruang dan utiliti yang luas,” tambahnya.

Menurut Proton, Proton e.MAS 7 telah menjalani ujian yang ketat dengan 700,000 waktu kerja dan 10 juta kilometer dilakukan untuk mengesahkan ketahanan dan kebolehpercayaannya.

“Ujian menyeluruh ini memastikan kenderaan ini bersedia di jalan raya dan selamat,” jelasnya.

-- BERNAMA


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan