BELANJAWAN 2024 > BERITA

Petronas Peroleh Konsesi Minyak Dan Gas Ketiga Di Abu Dhabi 

27/09/2024 10:50 AM

KUALA LUMPUR, 27 Sept (Bernama) -- Petronas Abu Dhabi Sdn Bhd, anak syarikat milik penuh Petroliam Nasional Bhd (Petronas), berjaya memperoleh konsesi cari gali minyak dan gas baharu di Onshore Block 2 daripada pihak Majlis Tertinggi Hal Ehwal Kewangan dan Ekonomi Abu Dhabi (SCFEA).

Di bawah perjanjian itu, Petronas Abu Dhabi akan memegang 100 peratus ekuiti dan bertanggungjawab ke atas pengendalian sepanjang tempoh cari gali berkenaan.

“Onshore Block 2 di wilayah Al Dhafra, Abu Dhabi itu meliputi kawasan seluas lebih 7,300 kilometer persegi.

“Ini merupakan konsesi ketiga untuk Petronas Abu Dhabi selepas Unconventional Block 5 pada 2024 dan Unconventional Block 1 pada 2022," kata syarikat minyak dan gas negara itu dalam kenyataan hari ini.

Naib Presiden Eksekutif dan Ketua Pegawai Eksekutif Perniagaan Huluan Petronas Mohd Jukris Abdul Wahab berkata kerjasama dengan SCFEA akan meluaskan lagi portfolio huluan syarikat nasional itu di Abu Dhabi.

“Usaha itu membabitkan sumber konvensional dan bukan konvensional yang menawarkan potensi bagi pertumbuhan cari gali,” katanya.

Petronas berkata sebagai syarikat minyak dan gas negara dengan kehadiran global, ia kekal komited bagi mengimbangi obligasi domestik dan pada masa sama turut merebut peluang antarabangsa dan mengekalkan portfolio perniagaan yang kukuh dalam kepesatan landskap tenaga.

Sejajar dengan sasaran pelepasan sifar bersih syarikat, Petronas Abu Dhabi kekal komited untuk meninjau pendekatan mampan dalam operasinya, kata kenyataan itu.

-- BERNAMA


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan