BELANJAWAN 2024 > BERITA

Seramai 156 Pelajar Cemerlang B40 Terima Bantuan Awal Pengajian YBR Di Sungai Buloh

29/09/2024 06:26 PM

KUALA LUMPUR, 29 Sept (Bernama) -- Seramai 156 pelajar daripada keluarga B40 di Parlimen Sungai Buloh menerima manfaat daripada Program Bantuan Awal Pengajian Yayasan Bank Rakyat (YBR), dengan peruntukan hampir RM50,000 bagi membantu mereka melanjutkan pengajian ke peringkat Institusi Pengajian Tinggi (IPT). 

Penyerahan bantuan tersebut disempurnakan oleh Timbalan Menteri Pembangunan Usahawan dan Koperasi Datuk Seri R. Ramanan dalam satu majlis di Dewan MBSA Bunga Matahari, Kota Damansara hari ini. 

Bantuan ini bertujuan untuk meringankan bebanan kewangan ibu bapa, terutamanya dalam menyediakan keperluan pengajian pelajar seperti pembayaran yuran atau pembelian peralatan pembelajaran.

Ramanan ketika berucap merasmikan majlis penyerahan bantuan itu berkata sokongan berterusan YBR terhadap mutu pendidikan di kawasan Sungai Buloh sememangnya amat dihargai.

“Bantuan ini bertujuan meringankan bebanan kewangan pelajar serta ibu bapa dalam menyediakan keperluan untuk melanjutkan pelajaran. Saya harap semua pelajar dan para ibu bapa dapat memanfaatkan bantuan ini,” katanya.

Turut hadir dalam majlis itu ialah Timbalan Pengerusi YBR Datuk Nurul Amal Mohd Fauzi; Pengurus Besar YBR Syaiful Rizal Abdul Ghani; dan Ketua Pentadbiran Korporat YBR Khairul Na’im Arifin.

Ramanan berkata kerajaan pimpinan Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim komited memastikan kesejahteraan dan kebajikan rakyat terus terbela dengan menjadikan pendidikan sebagai teras utama pembangunan negara, khususnya dalam membina masyarakat MADANI.

Beliau berkata nilai-nilai yang terkandung dalam kerangka Malaysia MADANI menekankan kepentingan pendidikan dalam melahirkan individu yang bertanggungjawab serta mampu menyumbang kepada kesejahteraan masyarakat dan pembangunan negara.

Sehingga September ini YBR telah memperuntukkan sebanyak RM419,500 melalui Program Bantuan Awal Pengajian, yang telah memanfaatkan 761 pelajar IPT di seluruh negara.

-- BERNAMA


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan