BELANJAWAN 2024 > BERITA

Penyertaan Turkiye Dalam Brics Beri Manfaat Kepada Seluruh Dunia - Speaker Parlimen

29/09/2024 05:44 PM

MOSCOW, 29 Sept (Bernama-TASS) -- Kemungkinan keahlian Turkiye dalam BRICS bukan sahaja akan memberi manfaat kepada Ankara tetapi juga kepada seluruh dunia, kata Speaker Parlimen Turkiye, Numan Kurtulmus, dalam satu temu bual dengan Timbalan Ketua Pengarah Pertama Agensi Berita Rusia (TASS), Mikhail Gusman.

"Kehadiran Turkiye di BRICS akan memberikan sumbangan yang besar kepada perjuangan keamanan global. Ini kerana Turkiye adalah negara yang menyertai banyak format kerjasama antarabangsa," katanya.

Turkiye adalah ahli Pertubuhan Kerjasama Ekonomi Laut Hitam, Pertubuhan Kerjasama Islam, Pertubuhan Negara-Negara Turkik, Perkongsian Euro-Mediterranean, NATO dan calon kepada Kesatuan Eropah, kata politikus itu.

"Ia juga negara yang ingin membangunkan instrumen alternatif baharu dalam dasar luar," tekan Kurtulmus.

"Ini akan memperkayakan Turkiye dari segi instrumen dasar luar dan kami berharap penyertaan Turkiye dalam organisasi sedemikian akan menggalakkan pengukuhan perdamaian global dalam keadaan sistem global multipolar," katanya.

"Turkiye yang mempunyai kedudukan geostrategik, menjadi jambatan antara Timur dan Barat, mempunyai masa lalu budaya dan prospek untuk masa depan, telah memasuki proses transformasi menjadi pemain utama serantau dan bahkan menjadi aktor yang memainkan peranan yang efisien dalam sistem global.

“Kami menganggap BRICS sebagai satu daripada persatuan penting sistem global multipolar masa depan, kerana itulah, penyertaan Turkiye ke dalam BRICS tidak akan mengekang negara berkenaan tetapi sebaliknya, ia akan memperluas kemampuan dasar luar politiknya," tambah speaker itu.

-- BERNAMA-TASS


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan