BELANJAWAN 2024 > BERITA

Tiada Pelajar Berdaftar Di Lubnan - KPT

29/09/2024 07:33 PM

BANGI, 29 Sept (Bernama) -- Kementerian Pendidikan Tinggi (KPT) mengesahkan tiada pelajar Malaysia yang direkodkan sedang melanjutkan pelajaran di Lubnan.

Menteri Pendidikan Tinggi Datuk Seri Dr Zambry Abd Kadir berkata ia berdasarkan semakan yang dibuat dengan pejabat Education Malaysia (EM) di Timur Tengah.

"Berdasarkan laporan daripada EM, pelajar-pelajar di Lubnan tidak ada, melainkan kalau sekiranya mereka tidak daftar," katanya kepada media selepas menghadiri program Jelajah Kampus MADANI 'In Person with Doc Zam: Tips and Tricks for Freshies' di Universiti Kebangsaan Malaysia di sini hari ini.

Zambry berkata  KPT sentiasa bekerjasama dengan Kementerian Luar untuk memantau sekiranya terdapat pelajar Malaysia di Lubnan. 

"Walau bagaimanapun, saya ingin menyebut di sini bahawa langkah-langkah akan terus dibuat oleh Kerajaan Malaysia menerusi Wisma Putra untuk memastikan rakyat Malaysia, sama ada mereka belajar secara tidak rasmi melalui madrasah atau sistem persekolahan di sana.

"Ataupun rakyat Malaysia yang berada di sana, saya percaya pihak Wisma Putra mengambil langkah-langkah untuk memastikan keselamatan rakyat kita," katanya.

Terdahulu, Wisma Putra dalam kenyataan pada Rabu lepas menasihatkan rakyat Malaysia di Lubnan membuat persiapan segera untuk meninggalkan negara itu secara sukarela berikutan keadaan yang semakin meruncing.

Kenyataan itu juga memaklumkan warganegara Malaysia diminta menangguhkan semua perjalanan ke Lubnan sehingga keadaan di negara itu kembali stabil.

-- BERNAMA

 

 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan